Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

From Zwolle with love

January 28th, 2010 · No Comments · Kennis delen, Maatschappelijk, Sponsorfinding, verenigingen

Afgelopen maandag opgetreden op het congres “Sponsoring nieuwe stijl: actief en betrokken”. En dat was een fantastische avond met honderd betrokken bestuurders uit de sport en het maatschappelijk leven. Van voetbalclub tot hospice, ze waren er allemaal en ze waren leergierig.

Fons Roosenboom van Univé trapte af met hun stijl van sponsoring. Dat houdt in dat maatschappelijke sponsoring altijd ingebed is in de sponsoring. En dat gesponsorden zelf actief moeten zijn en heel creatief. Fons zorgde voor een opsteker door desgevraagd zijn mobiele nummer te geven.
Ik was daarna aan de beurt en ben het fenomeen sponsoring gaan verkennen met de aanwezigen. Want sponsoring werkt wel, het brein wil het laten werken maar is een reclamebord of een logobalk het goede instrument om het te laten werken? Inkoppertje: nee natuurlijk, maar hoe dan wel? Bijgaand mijn presentatie met toelichting omdat bij de plaatjes een tekst hoort.
Hierna werden door Lutger Brenninkmeijer en Henk Kinds workshops gegeven. Lutger (en ik) hadden het over de feitelijke werving. En Henk over het ontdekken van de kracht van je eigen vereniging. Het werd een mooie avond. Buiten was het winters koud, binnen scheen de zon.

De dominante deal bij sponsoring tot op heden is exposure in ruil voor geld. Daarmee verwordt de sponsor al snel tot een adverteerder. En dat is een verarming van de mogelijkheden. Verenigingen moeten meer denken in termen van waarde in plaats van geld. En zich bewust zijn van hun kracht. Wat is hun uitstraling, wie zijn hun fans, leden, supporters en hoe kunnen zij zorgen dat de sponsor door de fans in het hart gesloten wordt? In het kort: uitstraling, fans, exposure. Die drieëenheid is interessant voor bedrijven. En als een bedrijf er in is gestapt, zorg als club dat het het bedrijf wat oplevert. De club moet de verbinding zelf activeren, niet de sponsor.
Want de tijd van een contract tekenen met als belangrijkste tegenprestatie een reclamebord plaatsen is echt voorbij. Tenzij je jezelf als club natuurlijk als een grote advertentieruimte ziet. Maar onthoud: if your boarding looks like shit, you look like shit.

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment