Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

YouTube-brain goes F1

August 31st, 2009 · 1 Comment · F1, ING F1, Nieuwe media, Sportmarketing, Strategie

afbeelding-2

In augustus gonsde het gerucht op internetfora dat You Tube in Formule 1 zou stappen. Mooi voor Formule 1 dacht ik, die kunnen wel wat nieuwe sponsors gebruiken. Maar wat zou You Tube er aan hebben? F1 is een overgeprofessionaliseerd circus. Wat is de link met het overgedemocratiseerde platform You Tube? Een week geleden kwam er duidelijkheid. Niet het merk YouTube stapt in de F1 maar een van de twee oprichters, Chad Hurley. Een deel van zijn geldberg verdient met de verkoop van YouTube, stopt hij in Formule 1. Is hij de Roel Pieper van de Verenigde Staten?

Amerika ziet uit naar zijn eerste F1 team in 40 jaar. De naam, US F1, en het logo stralen een al chauvinisme uit. Het is duidelijk: dit team staat voor Amerika. Maar staat Amerika ook achter dit team? Hiervoor zorgen zou op het lijf geschreven moeten zijn van Chad Hurley. YouTube is de koning van “user generated content”. Iedereen filmen, iedereen uitzenden, iedereen kijken. Daar heeft YouTube voor gezorgd. Hurley zelf zegt dat hij zijn kennis en ervaring in dienst wil stellen van het team om een fanbase op te bouwen. Een wat?

Iedere sportorganisatie in de Verenigde Staten heeft een fanbase. En dat is niet een omschrijving van het sociaal-economisch profiel van de fans en een inschatting van hun aantal. Nee dat is een database met naam, emailadres en, als de fan eens iets heeft gekocht, alle NAW-gegevens. In Nederland heeft geen enkele sportorganisatie dat. En als ze het hebben doen ze er niks mee.

Chad Hurley gaat een fanbase bouwen voor US F1. Dat smaakt naar meer. Dat zou wel eens de state-of-the-art case kunnen worden om vanuit de fans de fans te benaderen. Door fans, voor fans. Daar zie ik geen infantiele videogames bij passen of een internetactie voor kaarten. Wat dan wel? Er is maar weinig dat niet al eens geprobeerd is bij Formule 1. Ook de sponsors zijn geprofessionaliseerd. Maar het is altijd top-down benadering geweest: “kijk mij eens: ik doe Formule 1, mooi he?”. Bottom-up is anders: “doe je mee met Formule 1?”. En ik ben heel benieuwd welk platform Chad Hurley daarvoor creëert. Een gast en een team om te volgen de komende tijd. Hij begint in ieder geval beter dan Roel Pieper. Hij kiest de meest commerciële sport (is het een sport?) als podium voor zijn ideeën.

Tags: ····

1 response so far ↓

Leave a Comment