Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

What’s on a sponsormanager’s mind?

March 9th, 2009 · No Comments · Kredietcrisis, Marketingcommunicatie, Rendement, Sponsorcampagnes

Chart-up

In Nederland staat rendement op nummer 1, in Europa ook en nu blijkt dat dat ook in de Verenigde Staten het geval is. Onderzoek van The Conference Board toont dit aan. Rendement is het mantra van de sponsormanagers uit de Westerse wereld (ben overigens best benieuwd waar Aziatische sponsormanagers mee zitten?). De beurskoersen mogen omlaag gaan maar de sponsormanager is vooral bezig met hogere rendementen. En waarom ook niet? De sponsormarkt is een buyer’s market.

Het onderzoek van The Conference Board geeft ook een indicatie welk rendement omhoog moet: merkbekendheid en de reputatie op het gebied van duurzaamheid. In lijn hiermee geven Amerikaanse sponsormanagers aan dat hun sponsorbudget verschuift richting maatschappelijke projecten ten koste van ondersteuning van evenementen en cultuur. Waar het op neerkomt is dat sponsoring in de VS ingezet wordt om op te vallen via maatschappelijke sponsoring.

Zou dit ook  in Nederland kansen bieden voor maatschappelijke en goede doelen?

Disney-power

Persoonlijk hoop ik het van harte want goede doelen dragen bij aan een betere samenleving. Echter in Nederland loopt de sponsoring van goede doelen wel achter op die in de Verenigde Staten. Opvallen met maatschappelijke sponsoring is een zeldzaamheid. Ik heb op het IEG-congres in 2008 een presentatie gezien van de “Make a wish” Foundation waar eredivisieclubs een puntje aan kunnen zuigen. Disney begon met het leveren van kaartjes om wensen te vervullen maar werden helemaal ingelijfd door de foundation. Al hun pretparken, hun TV-kanalen, eigenlijk al hun entertainment werd benut om wensen te vervullen én om de reputatie van Disney te versterken. Zo ver zijn wij nog niet in Nederland. Warchild is een uitzondering die de regel bevestigt.

In gemeenschap van goederen

Het ontbreekt bij ons aan ondernemerschap op het gebied van sponsoring. Maatschappelijke doelen maar ook culturele instellingen zijn meer gericht op het binnenhalen van subsidies dan van sponsoring. Dat was ook de boodschap van de bijeenkomst van het Sponsorshuis op 4 maart jongstleden. De spreker van de organisatie die het meeste succes had met sponsoring (Johan Wakkie van de KNHB) was ook de meest ondernemende. Job van Dooren pleitte expliciet voor meer ondernemerschap in de culturele sector. En spreker Mark van Tweel van Ronald McDonald liet zien dat hij de kunst verstaat om sponsors volledige te betrekken. De trend is een partnership op basis van co-creatie (van Tweel) of gedeeld ownership (van Dooren).

Kijk uit voor sport

Sportsponsoring biedt nog steeds de meeste mogelijkheden om op te vallen. Daarom was de sponsoring van Formule 1 door ING succesvol. Echter de publieke opinie is gekanteld. Van bedrijven wordt maatschappelijke betrokkenheid verwacht. Gezien de ondernemende natuur van sportorganisaties zou het mij niet verbazen wanneer deze zich als maatschappelijk goed doel weten te positioneren. Het IOC doet dat al jaren, de UEFA is er mee bezig. De KNVB heeft de stichting “Meer dan voetbal”. En in Nederland is het niet ondenkbaar dat de hockeybond de trend van duurzaamheid beter weet te verzilveren dan bijvoorbeeld Natuurmonumenten.

Duurzaam rendement

Het zal de sponsorende bedrijven niet zoveel uitmaken zolang ze maar aantoonbaar rendement maken met hun sponsorships. De gesponsorde die hier het beste op inspeelt doet goede zaken, juist in deze tijden.

Tags: ···········

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment