Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Wat je sponsort ben jezelf

November 3rd, 2010 · No Comments · Maatschappelijk, Strategie

Afgelopen week miste ik met mijn gezin de terugvlucht vanuit Istanbul. Ai, wat nu? twitterde ik ontredderd. Een paar alerte volgers wezen mij de goede weg: gewoon nieuwe kaartjes kopen. Maar van welke maatschappij? Voor een vlucht naar Amsterdam kon ik kiezen tussen Pegasus en Anadolu Jet. Voor vluchten zoek ik toch naar enige referentie voor betrouwbaarheid en veiligheid. Maar aangezien geen van beide maatschappijen mij bekend waren ontbrak het daar aan. Nu bleek Anadolu Jet tot Turkish Airlines te behoren. De trotse sponsor van Manchester United en Barcelona. Dat zou toch wel safe zijn?

Fasten your seatbelts

Het pakte goed uit want ik ben veilig en wel terug gekeerd. Maar daar gaat het mij hier niet om. Het belangrijkste is de gedachtegang in mijn brein. Een optie werd positief geëvalueerd vanwege een sponsorship dat helemaal niets met veilig en betrouwbaar vliegen te maken had. Professioneel weet ik dat wel maar mijn brein ging zijn eigen gang. Ik beweer vaker dat sponsoring een reputatiebuffer vormt en nu had ik dat zelf ondervonden. Turkish Airlines staat bij nader inzien niet als geweldig veilig bekend. Toch reken je erop dat Manchester United en Barcelona niet met prutsers in zee gaan, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet. Mijn brein was in ieder geval gerust gesteld. Het sponsorship heeft in dit geval goed gewerkt voor Turkish Airlines.

A greener green

Een andere luchtvaartmaatschappij werkt ook aan zijn reputatie via sponsoring. De KLM is sponsor van de Dutch Open Golf. En bij de afgelopen editie van dit toernooi was werk gemaakt van duurzaamheid. Het evenement was klimaatneutraal en alle sponsors leverden een bijdrage hieraan. Bravo, ik juich het van harte toe. Een goed voorbeeld dat hopelijk doet volgen.
Maar het effect gaat verder dan het toernooi zelf. KLM laat zich hiermee zien als een klimaatbewust bedrijf. Hoe geloofwaardig is dat voor een luchtvaartmaatschappij? Ik heb geen idee. Wat voor KLM pleit is dat ze ook in de duurzaamheidsindex van de Dow Jones staan. De actie bij het Dutch Open Golf  is blijkbaar geen greenwashing.

Proof, no spoof

Deze voorbeelden maken duidelijk dat sponsoring reputaties versterkt. Maar het effect is sterker en blijvender wanneer niets vermoedende consumenten er vanuit kunnen gaan dat de reputaties ook werkelijk waargemaakt worden. Dat Manchester United en Barcelona Turkish Airlines gekeurd en goed bevonden hebben. Dat een klimaatneutraal evenement geen incident is voor de sponsors maar het bewijs is van hun betrokkenheid bij duurzaamheid.  Alleen dan versterkt sponsoring reputaties blijvend en geloofwaardig.
Gesponsorde organisaties moeten hier een actieve rol in spelen. Zoals bijvoorbeeld het Wereld Natuur Fonds deed door Essent de deur te wijzen na de overname door RWE. Uiteindelijk worden de gesponsorden hier sterker van en daarmee aantrekkelijker voor publiek en bedrijven.

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment