Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

OS 2010: Unox leidt

February 3rd, 2010 · 1 Comment · Olympische campagnes

De eerste tussenstand in de winterspelen voor sponsors komt van Adformatie. De voorlopige koploper is Unox. Gevolgd door achtereenvolgens de NOS en Heineken. Ook vaak in verband gebracht met de Olympische Winterspelen worden Nike, Aegon, Essent en Intersport.

Alleen Unox is een ‘echte’ Olympische sponsor, Aegon sponsort de KNSB en Essent de World Cup. Heineken komt altijd voor in dit soort rijtjes. Het merk wordt door consumenten met van alles in verband gebracht. Maar ze hebben bij de spelen wel degelijk een rol. Ze organiseren immers het Holland House.
Wie denkt dat sponsors altijd een streepje voor hebben bij het publiek komt bedrogen uit. Maar is dat erg?

Business as usual

Het komt keer op keer uit onderzoeken over de sponsorbekendheid bij grote sportevenementen: officiële sponsors doen het niet beter of slechter dan bedrijven die niet of zijdelings betrokken zijn. Logisch want het maakt het publiek natuurlijk geen snars uit. Als de acties van merken maar aanspreken. Een voorbeeld was de actie van de Welpies van AH tijdens het EK voetbal. Door de lezers van het AD gekozen als de beste Oranje-actie. Wat dat betreft is deze tussenstand nog niet zo nadelig voor de officiële sponsors. Er zitten nauwelijks bedrijven tussen die alleen maar inhaken.

It’s all in the game

Een goed sponsorship zorgt ervoor dat sponsors een voorsprong hebben op de concurrentie. Doordat de sponsors over exclusieve rechten beschikken. Zoals gebruik maken van de Olympische ringen, het portretrecht van Sven Kramer, VIP-arrangementen voor Vancouver, een plek hebben in de promotie van het Nerderlands team. En goede sponsors zorgen ervoor dat ze wat doen met die rechten. Dat is het spel en Unox speelt dat goed. Voor de varkentjes is het minder goed nieuws omdat het de worstproductie en -consumptie stimuleert. Daar staat tegenover dat Jort Kelder c.s. weer kansen hebben om Unox als zichtbare sponsor te ambushen en aan te spreken op hun dier onvriendelijke praktijken.

N.B.

Vandaag kreeg ik een echte inhaker in de bus: de Baarsjes Olympische Winterspelen. De Baarsjes is de wijk waar ik woon. Die spelen starten met, hoe kan het anders, het onsteken van de Olympische Vlam. Nou Olympische Vlam zal het wel niet zijn. Maar hartverwarmend is dit initiatief wel.

Tags: ······

1 response so far ↓

  • 1 Olympics, the American Way | Sponsorbrein // Feb 18, 2010 at 03:22

    [...] voor de rest van hun leven. Trip for life, heet het. Daar kunnen alle sponsors van NOC*NSF en hun “win een tripje naar Vancouver”-acties nog een puntje aan zuigen. Deze actie is bigger & better. Precies zoals Amerikanen het willen [...]

Leave a Comment