Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

UEFA helpt DSB

September 13th, 2009 · 1 Comment · DSB, Stadion, Voetbalsponsoring

De beste AZ maatjes

Ze bestaan nog: logo afplakkers. En de UEFA heeft er een heleboel van die de stadions screenen waar de Champions League neerstrijkt. Bij AZ zijn ze net langs geweest. De uitspraak: Dirk Scheringa Bank is niet toegestaan tijdens de Champions League maar Dirk Scheringa wel. Dus van bidon tot de naam van het stadion wordt de “B” afgeplakt of verwijderd. Dit is oldschool sponsorship van de UEFA en het mooie is: dit helpt DSB alleen maar. Zou de UEFA dat weten?

Money, money, money

De UEFA heeft het beloofd aan de sponsors van de Champions League: alleen zij zijn zichtbaar rond het veld en in het stadion. En daar houden ze zich strikt aan. Best een prestatie om die belofte na te komen. Je moet het wel in alle 32 stadions zien te regelen. De achterliggende reden: voorkomen dat clubsponsors stiekem meeliften met de enorme populariteit van dit fenomeen. Aan de ene kant is het logisch dat de UEFA dit doet. De sponsors betalen veel geld en het is nog niet zo gemakkelijk daar de vruchten van te plukken. Henk Eising van Heineken vertelde op het topseminar van Blauw afgelopen voorjaar dat sponsors moeite hebben om door te dringen tot de voetbalfans. Dus de UEFA neemt geen risico’s en laat niets aan het toeval over. De sponsors moeten bediend worden.

Geen geheugen voor logo’s

Het probleem voor de sponsors is dat de voetbalfan vooral fan is van zijn club. Er zijn geen fans alleen van de Champions League. Wel hebben fans respect voor de Champions League omdat het het summum is voor een club. Ander probleem is dat sponsornamen niet zo opvallen wanneer we naar voetbal kijken. De blik is op het voetbal gericht; bedrijfslogo’s zijn niet relevant. Zoals het neuromarketing onderzoek van Lindstrom heeft aangetoond: “we have no memory of brands that don’t play an integral part in the storyline of a program”. Als je dit resultaat goed tot je door laat dringen is het ongelooflijk dat boarding zo dominant is in sponsorpakketten. Maar dit terzijde.

Disruptive

Tenzij er iets gebeurd dat anders dan anders is. Bijvoorbeeld wanneer op het trainingspak niet het gewone DSB staat maar DS, en wanneer een B duidelijk afgeplakt is op een bidon. Dat valt op. En dat gaat dus gebeuren bij de Champions League wedstrijden van AZ. En wie weet plakt een creatieve geest met koeieletters de naam Dirk Scheringa boven de reservebank. Kortom mijn conclusie: DSB kan profiteren van de restricties van de UEFA. Een profijt dat verder kan gaan. Want waarom niet permanent een “B” schrappen in de bedrijfsnaam die veelal uitgesproken wordt als “DSB-bank”? DS-bank is veel logischer.

Tags: ····

1 response so far ↓

Leave a Comment