Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 2

Top 10 Sponsordarlings

November 14th, 2008 · 20 Comments · Atleten, Columns, Cultuursponsoring, Curieus, EK 2008, ING F1, Kennis delen, Maatschappelijk, Marketingcommunicatie, Musea, Muzieksponsoring, Naamgeving, Nieuws, Olympische campagnes, Rabo en wielrennen, Sponsorcampagnes, Stadion, Voetbalsponsoring

Mijn pleidooi voor meer openheid en betrokkenheid bij de toekenning van de SponsorRingen vraagt om een vervolg. Want die ringen toekennen is één ding. En zoals Michiel van Schooten in zijn commentaar aangeeft is het usance om het zo te doen.
Maar openheid over cases is een ander ding. Daar hebben we die ringen niet voor nodig. Daarom introduceer ik vandaag de “Sponsordarlings: de sponsorships waar je van houdt”. Spreek je uit over een sponsorship die je leuk vindt en geef er een goede reden bij. Vul een comment of reactie in. Ik verwerk jouw case in de top 10 Sponsordarlings in de kolom in de sidebar.

Waarom doen we dit? Omdat het leuk is om te weten. Voor jezelf, voor je business, voor onderwijs, voor een goed gesprek, voor promotie van het vak. En wie weet komen we uiteindelijk tot een top 100 Sponsordarlings aller tijden.

Welke cases komen in aanmerking? De case die jou het meeste aanspreekt. Hoeft geen eens een Nederlandse case te zijn, het kan overal ter wereld vandaan komen. Ter inspiratie kun je ook putten uit de lijst met genomineerden voor de SponsorRingen 2008. Het enige dat je hoeft te doen is een case toevoegen met jouw motivatie en het liefst een link voor meer informatie. Elke case wordt opgenomen in de lijst. Als de lijst lang genoeg is kunnen we stemmen om rangorde aan te brengen. Het is een levende lijst ter inspiratie van iedereen die iets met sponsoring heeft. Het gaat niet om het promoten van je klanten. Hoewel je best een klant of een eigen sponsorcase mag opgeven.

Wat betreft de toelichting: doe het in een regel, een zin of misschien in een woord. Als het maar uit het hart is. Heb je meer regels nodig? geen probleem, neem de ruimte.

Ik voeg om te beginnen ING en F1, want dit is sponsoring zoals sponsoring bedoeld is. Beetje old school maar daarom niet minder effectief. Knap als je een organisatie zo in beweging krijgt voor een sponsorship.

Tags: ····

20 responses so far ↓

  • 1 start making sense // Nov 19, 2008 at 10:48

    Ik vul aan: C&A en Jan Smit, weliswaar verkozen tot ‘slechtst geklede man van Nederland’, maar wel consistent, effectief en oer-Nederlands.

  • 2 start making sense // Nov 19, 2008 at 10:48

    Wat jammer nou dat maar weinigen hierop reageren trouwens!

  • 3 Erik Ruts // Nov 24, 2008 at 11:51

    @ Michiel: hij staat erbij. Over de reacties: kwaliteit heeft tijd nodig. Nadenken levert mooie darlings op.

  • 4 Jarno // Dec 2, 2008 at 11:34

    Specsavers en KNGF Geleidehonden, geheel duidelijk, behoeft weinig uitleg! Pure betrokkenheid ten opzichte van visueel beperkten. Duidelijk maatschappelijke betrokkenheid.

  • 5 Guido // Jan 6, 2009 at 20:31

    Red Bull
    Hoe kan stuntvliegen over de Maas en modderracen langs de pier nu echt populair zijn in Nederland (z)onder de vleugels van dit drankje….. Toppunt van lef!

  • 6 Erik Ruts // Jan 6, 2009 at 20:48

    @ Guido: Lef zeker, ook van de toenmalige burgemeester van Rotterdam. Want de piloten zeiden zelf dat het toch wel een klein gat onder die brug is als je er zo hard op aan vliegt. Hoe dan ook dit is een baanbrekend en spraakmakend sponsorship. Dank voor je sponsordarling.

  • 7 Daan Krijger // Feb 19, 2009 at 16:46

    “Honger als een paard!”

    De sponsordeal tussen Febo en de paardensport.

    Frikandellen van paardenvlees? In tegenstelling tot wat heel Nederland denkt beweerd Febo dat frikandellen niet van paardenvlees gemaakt worden en dat paarden prachtige beesten zijn…

    Waar of niet waar, een opmerkelijke match!

  • 8 Erik Ruts // Feb 19, 2009 at 17:08

    @ Daan: ik kan op internet niks vinden over de sponsordeal tussen Febo en de paardensport. als het een deal is, dan is het inderdaad opmerkelijk, maar tegelijkertijd zo onvindbaar dat het geen sponsordarling is.

  • 9 Thijmen // Mar 17, 2009 at 16:19

    Rabobank en het wielrennen. De bank van het land en de sport van het land.

  • 10 Erik Ruts // Mar 17, 2009 at 20:52

    Deze hoort er overduidelijk bij. Thijmen dank hiervoor. Dit is de moeder aller sponsorcases.Waarmee ik tegelijkertijd aangeeg dat het tijd wordt voor een opvolger in het Nederlandse sponsorlandschap.

  • 11 Thijmen // Mar 18, 2009 at 16:09

    Nou de moeder… Er zijn er wel meer, wat dacht je van Nationale Nederlanden en het Nederlands elftal? Of van Marlborro en de F1/Ferrari? Is er ook niet een spot voor slechte sponsorships? Die zijn er ook genoeg namelijk!

    Waarom staat wielerunie achter mijn sponsordarling?

    Wellicht wordt hier wel het gouden idee geboren voor de opvolger door een beetje creatief breien met zijn allen!

  • 12 Erik Ruts // Mar 18, 2009 at 20:44

    Thijmen, slechte sponsorships kunnen ook als darling opgegeven worden. Waar het om gaat is dat je er van houdt. Slechte sponsorships kunnen ook sympathie op roepen. Een aparte spot is mij te stigmatiserend en te negatief. Wel leerzaam overigens. Op menig congres word je doodgegooid met best cases maar de worst cases zijn veelal leerzamer.

    Als je niet van de wielrenunie bent, wat is dan je betrokkenheid bij sponsoring of dit sponsorship? Ik plaats het er graag bij als jij dat goed vindt.

  • 13 Thijmen // Mar 24, 2009 at 15:18

    Erik, ik ben momenteel aan het afstuderen van mijn opleiding Sportmanagement aan de NHTV Vrijetijdsmanagement. Hierbij ben ik inderdaad in contact gekomen met de wielrenunie en het sponsorship met de Rabobank. Goed geschoten van je dus! Mijn verbondenheid met (sport)sponsoring is dat ik zeer geïnteresseerd ben in sportmarketing en sport in zijn algemeenheid.

  • 14 Erik Ruts // Mar 25, 2009 at 11:15

    @Thijmen, ik heb het aangepast bij de Sponsordarlings.

  • 15 Daan Krijger // Mar 31, 2009 at 13:58

    Beste Erik,

    Via de volgende link vind je meer informatie: http://www.foodexpress.info/index.php?itemid=884&catid=4

    Ik kwam het tegen toen ik Studio Sport aan het kijken was. Ik merkte het toen er in het parcours een compleet gebrand obstakel met febo uitingen te zien was.

    Vriendelijke groet,

    Daan Krijger

  • 16 Ad Maatjens // May 21, 2009 at 13:38

    Glorix en De Parade
    Een van de essentiële vragen bij sponsoring is ‘mist de bezoeker mij als sponsor als ik er volgende keer niet meer ben’. Een van de weinigen die daar tot nu toe positief antwoord op heeft kunnen geven is Glorix, dat op creatieve wijze de toiletten schoon hield bij het theaterfestival De Parade. Inmiddels is men er mee gestopt. Ik mis Glorix!

    Ad Maatjens
    SponsorTribune

  • 17 Tweets die vermelden Top 10 Sponsordarlings | Sponsorbrein -- Topsy.com // Apr 20, 2010 at 13:49

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Erik Ruts. Erik Ruts heeft gezegd: @Baseefting Is dit een "sponsordarling" voor jou? Zie http://www.sponsorbrein.nl/2008/11/14/top-10-sponsordarlings/ [...]

  • 18 Bas Eefting // Apr 20, 2010 at 14:40

    De sponsorship tussen GasTerra Flames en Nijestee.

    De topbasketballers van GasTerra Flames hebben onderdak maar met hun entourage en auto’s geven ze waarde aan de wijk die (redelijk) slecht bekend staat in Groningen; Beijum.

    Tevens worden er (jeugd)activiteiten op het gebied van basketball georganiseerd om de bevolking bij de sport te betrekken.

    Voor Nijestee is de sponsorship tevens een ideale tool om in contact te komen met het lokale bedrijfsleven. Een aantal wedstrijden per jaar wordt ingezet om de mogelijkheden van Nijestee te profileren in de businessclub van ruim 170 (regionale) bedrijven.

    Via de partnerships die GasTerra Flames heeft met het Noorderpoort en de Hanzehogeschool komt Nijestee tot slot in contact met haar ‘andere’ doelgroep; studenten.

  • 19 Kees // Aug 3, 2010 at 11:06

    Coca Cola en Olympische Spelen sinds 1928 het langst lopende sponsorship ter wereld. Iedere 2 jaar nieuwe above, below and through the line campagnes in het bijzonder in de landen waar de spelen plaatsvinden. Consistent, consequent & creatief.

  • 20 Erik Ruts // Aug 3, 2010 at 11:37

    @Kees: dank voor je sponsordarling; opgenomen in de lijst.
    Dit sponsorship is geloofwaardig omdat ze het al zo lang doen. Geen greenwashing. Maar Coca Cola zou meer kunnen doen voor gezonde alternatieven.
    Verder vind ik hun Mission Olympic ook erg goed.

Leave a Comment