Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 4

Nieuws van het front

January 16th, 2010 · No Comments · Cultuur, Cultuursponsoring, Sponsorfinding, Strategie

Een moskee? Een kerk? Nee, een theater

Of je nu voor of tegen Geert Wilders bent, de aandacht voor hem maakt duidelijk dat samen leven met verschillende culturen ons niet goed af gaat. Een van mijn klanten doet daar wat aan: Theater Rast. Gesitueerd in het “frontgebied” Amsterdam-West maken zij voorstellingen waarbij zij putten uit de verschillen in culturen om hen heen. Theater Rast laat zich erdoor inspireren. Ook gaan ze de scholen in de buurt af. Veel scholen. Jaarlijks ontmoeten zij tweeduizend leerlingen. En een aantal leerlingen gaat door voor het serieuze werk bij Jong Rast. En dat allemaal omdat ze streven naar een samenleving waarin we wel met elkaar op kunnen schieten.
Hoe zit het met hun sponsorpotentie? Ze zijn minder bekend dan de Holland Acht daarentegen hebben ze hun marketing en communicatie inclusief social media op orde. Verder is hun werk zeer relevant voor deze tijden. Theater Rast, juist nu, zou ik zeggen.

Plussen en minnen

Het belangrijkste nadeel voor Theater Rast is dat theater onderaan de ladder voor sponsoring staat. Sport, mediasponsoring en, binnen cultuur, klassieke muziek, ballet, opera moeten ze allemaal voor laten gaan. Op die reputatie kunnen ze niet meeliften.
Wel hebben ze kennis en inzichten in huis waar behoefte aan is. Bij het bedrijfsleven voor hun diversiteitsbeleid, bij organisaties in het frontgebied voor de leefbaarheid. En dan zijn er natuurlijk nog bedrijven die graag spullen willen verkopen aan jongeren.

Nog een plus

Gunstig voor Theater Rast is dat bedrijven niet meer automatisch naar grote projecten kijken. De “kleintjes” zetten ook zoden aan dijk. Dankzij internet waarmee iedereen kan publiceren en fans kan mobiliseren. Dankzij de financiĆ«le crisis, waardoor de aandacht is verschoven van de wereld naar de eigen achtertuin. En dankzij de klimaatcrisis waardoor bedrijven zich bezinnen op wat echt belangrijk is.

Aanpakken dus

De clou is dat Theater Rast met sponsorfinding moet beginnen in de eigen buurt waar het belang het grootst is. Door daar bedrijven en middenstanders aan zich te binden. Van daaruit een golf op gang brengen waarmee ze hun netwerk bij het bedrijfsleven uitbreiden.
Een grotere bekendheid helpt ook. Hun kennis en expertise zijn een potentiĆ«le bron voor PR en media. Anderen vragen zich of hoe het moet, zij weten hoe het moet. Daarmee kun je aanschuiven bij veel programma’s.
Ik zou het ongelooflijk leuk vinden wanneer Theater Rast er in slaagt sponsors te vinden. Zodat op de volgende poster komt te staan: ABNAmro en Slagerij Ahmed presenteren de nieuwste voorstelling van Theater Rast. Want small is beautiful en het werkt.

Auditiedag Jong RAST 2008 from Edo on Vimeo.

Tags: ······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment