Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

Sponsorium netwerk: waarover praatten zij?

February 23rd, 2010 · No Comments · performind, Rendement, Strategie

De afgelopen week zijn wij met het hele internationale Sponsorium network bij elkaar geweest. Op de Bahamas, dat was niet vervelend. En daar is door mijn followers op twitter genoeg op gereageerd. Voor wie het weten wil: het was ongeveer 20 graden en licht bewolkt. In ieder geval geen winter, dus dat scheelt. Maar een aantal twitteraars vroeg zich ook af of er nog wat nieuws te melden was over rendement van sponsoring, de focus van het netwerk?

Die conferentie is vooral de gelegenheid om beproefde cases met elkaar uit te wisselen als aanjager van omzet. Onze jaarlijkse salesmeeting zeg maar. En sales is geen ABC-tje nu. Voor mijn markt, de Benelux, hoop ik dat het voornemen van sponsormanagers om ROO aan te tonen een keer in actie wordt omgezet. Als dat werkelijkheid wordt dan kan ik op de Bahamas gaan wonen (keep on dreaming!).
Omzet is een afgeleide van toegevoegde waarde. De hamvraag is: waar heeft de markt behoefte aan? Daar kwamen verrassende inzichten naar voren uit de verschilende markten van de wereld.

We’ve got fans

Lucie Lamoureux van Loto Québec is al jaren klant van Sponsorium en ze is enthousiast over Performind. Altijd leuk om te horen maar waarom eigenlijk? Loto Québec besteed jaarlijks $ 15 miljoen aan sponsoring, vooral aan regionale projecten in de provincie Québec. Dat betekent veel sponsorships. Door Performind houdt ze overzicht. Niks nieuws. Wel verrassend was dat ze haar baas uit de wind kon houden. Een goede relatie van de baas van Loto Quebec drong aan op sponsoring. Dankzij de database kon zij aangeven dat er veel teveel voor betaald zou worden. De reële marktprijs was eenderde van de vraagprijs. Exit relatie.
Een tweede verrassing betrof haar medewerkers. Dat waren eerst vooral eventmanagers die zorgden dat de tegenprestaties werden gerealiseerd. Nu waren het sponsorexperts geworden door hun kennis in de markt. Ze werden ook als zodanig gezien door andere bedrijven en regelmatig om advies gevraagd.

Rule Brittannia

Mark Cornish en Ben Treadaway zijn actief in het Verenigd Koninkrijk en zijn verantwoordelijk voor grote internationale klanten. Zij groeien jaarlijks fors met hun business. Onlangs hebben zij AVIVA binnen gesleept. Een hele grote verzekeraar, vroeger eigenaar van Delta Lloyd. Grote internationale klanten hebben een grote behoefte aan inzicht in de prestaties van hun sponsorships en overzicht over alle sponsoractiviteiten. Accountability is het sleutelwoord. De druk binnen grote internationale organisaties om je goed te verantwoorden vanwege bezuinigingen is groot.

Where do they come from?

Een ander belangrijke behoefte in de Angelsaksische markt is het efficiënt verwerken van aanvragen. Grote, zichtbare bedrijven worden overspoeld met aanvragen voor sponsoring. Duizend aanvragen een jaar is wel zo’n beetje het minimum. En dat kost een heleboel tijd. Vooral omdat de aavragers aandringen en op veel punten de organisatie binnenkomen. Aanvragen zijn daarnaast een reputatierisico. Niemand vindt het leuk om nee te verkopen. Dat zorgt voor dat veel aanvragers aan het lijntje worden gehouden. Aanvragers die zich onheus bejegend voelen hebben via social media een groot potentieel publiek. Je moet er verder niet aan denken om klanten op deze manier van je te vervreemden. Nogmaals: iedere sponsorwerver weet dat de kans op sponsoring klein is. Maar je wil wel serieus genomen worden.
Daarbij: sommige aanvragen kunnen goed van pas komen en partnerships of activaties versterken. Daar wil je snel inzicht in als bedrijf.
In de Angelsaksische landen is de sponsormarkt volwassen. Sponsors nemen gesponsorden serieus. Zonder goede proposities, geen goede sponsorships.

Samba sponsorship

In Zuid-Amerika is de markt nog niet volwassen maar wel bruisend. Brazilië gaat de lead nemen daar, vanwege de Olympische Spelen. En dat voorbeeld zal veel ontwikkelingen aanjagen. Exposure domineert de sponsordeal. De grote sponsorships gaan daardoor vooral over voetbal. Nu zit our man in Brasil met zijn bedrijf goed in voetbal. En dat zal de opening moeten geven naar evaluatie van effectiviteit.

Große kannonen

In Duitsland is voetbal eveneens dominant. Onze voorbeeldklant is energiebedrijf Eon. Zij hebben voor al hun markten Performind ingezet voor aanvragen en evalueren. Joachim Lange gaat vanaf daar uitbreiden. Hij heeft heel veel ervaring met sponsoring, onder andere bij Ford.
De Duitse markt is groot, er zitten hele grote bedrijven en de sport zit op een heel hoog niveau. Sponsoring is een professioneel beoefend vak in Duitsland, wel vaak verbonden met PR en minder met reclame of brand experience.

100% Oranje

De Beneluxmarkt is nogal verschillend. België is een gesloten markt waar de “gun”-factor overheerst. De strategische invulling van sponsoring is voorbehouden aan een paar sponsors in die markt.
Ik merk dat naar Nederland wordt opgekeken in Sponsorium-verband. Dat komt vanwege voetbal. Goed voetbal impliceert serieuze sponsoring. Tot zover het imago. Hoe is de realiteit?
Er is veel behoefte aan evaluatie maar aanvragen worden er maar zo’n beetje bij gedaan. Alsof het advertentieverkopers betreft. Er mankeert natuurlijk genoeg aan de aanvragen, dat blijkt uit ons Sponsorium Report, maar de reputatierisico’s zijn er daarmee niet minder om. Mijn Sponsoriumcollega’s verbazen zich over zoveel achteloosheid.
De wal zal het schip keren. Bedrijven zullen veel vaker dan nu aanvragen krijgen. Enerzijds omdat de overheidsfinanciën over de hele breedte verschralen. Anderzijds omdat we naast sportverenigingen een groot middenveld hebben aan maatschappelijke organisaties. Die gaan steeds meer de boer op. Ik merk dat bij presentaties voor verenigingen.
Daarnaast zijn sponsormanagers enorm gefocust op activering. Anders dan in een grote markt als de Verenigde Staten gaat een activering hier niet lang mee. Je hebt hier in no time het hele land bereikt. De slinkende budgetten zal de druk tot activering meer gaan leggen op de gesponsorden. En dan is het belangrijk om goede partners te sponsoren. Selectie wordt daarmee nog belangrijker.

The winner is…

De klant natuurlijk. Want we gaan ons paradepaardje Performind zo inrichten het nog toegankelijker wordt om ermee te werken. Performind wordt meer modulair opgebouwd: voor evaluaties, voor aanvragen. Het krijgt een speciale interface vor het management voor snel inzicht in de accountability. En we gaan op basis van de ervaring die we hebben meer standaardcriteria aanbieden. Daarbij is het model met zes pijlers van rendement ontwikkelt in mijn markt een belangrijke leidraad. Dat samen met het aanbieden van benchmarks uit het Sponsorium Report maakt dat het voor iedere sponsor, groot of klein, mogelijk wordt om snel inzicht te krijgen in de, potentiële, effectiviteit van sponsoring.

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment