Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

Sponsoring zal ons zeker geen worst wezen

January 6th, 2009 · No Comments · Branding, Columns, Marketingcommunicatie, Rendement, Strategie

In een artikel van Jort Kelder in NRCNext vandaag pleit hij voor een worstvrije Elfstedentocht. Unox, die de winterpret claimt met onder meer de Nieuwjaarsduik, is niet welkom zolang ze vlees uit de bio-industrie gebruiken. Net voor de Kerst was er ook rumoer rondom sponsoring. Het UWV bestond het om de Amerikaanse schaatser Shani Davis te ondersteunen omdat het zo’n goed rolmodel voor Nederlandse werkzoekenden zou zijn. De politiek vond het maar niks (en ik ook niet overigens). Bij dit soort incidenten duikt regelmatig de vraag op waarom wel ophef gemaakt wordt over sponsoring maar niet over reclame? Jort Kelder ziet in een Unoxcommercial geen aanleiding om zijn punt te maken. Het UWV had heel wat minder kritiek over zich heen gehad met een reclamecampagne die de politic niet kon bekoren. Volgens Ad Maatjens (Sponsortribune) heeft sponsoring een legitimiteitsprobleem. Politici en publieke opinileiders oordelen wel over sponsoring maar laten reclame met rust. De legitimiteit van sponsoring is beperkter dan van reclame.

Dat moge zo zijn maar ik ben blij met de ophef over sponsoring. Het is het bewijs dat sponsoring werkt. Sponsoring heeft grote potentie om de publieke aandacht te trekken en de emoties te raken. Wanneer dat positieve emoties zijn merk je dat en wanneer dat negatieve emoties zijn merk je het helemaal. Slechte sponsoring is ook spraakmakend. Met sponsoring ga je altijd een dialoog aan met het publiek. En wie kaatst kan de bal verwachten. Daarbij, noblesse oblige, als je sponsoring inzet doe dat dan goed doordacht. Je komt niet weg met slechte sponsoring.

Tags: ······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment