Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 2

Sponsorbrein goes Chicago

August 12th, 2008 · No Comments · Strategie

De column over de Rabo heeft veel reacties opgeroepen. Maar voor ik daar een vervolg aan ga geven, eerst deze komende week berichten uit Chicago van de IEG conferentie. De grootste sponsorconferentie van de wereld. Read all about it!Sponsormagazine heeft onder leiding van Ad Maatjens voor de derde keer een trip georganiseerd naar dit fenomeen. Vier dagen lang laven we ons met 1200 sponsorshipprofessionals (waaronder 10 Nederlanders) aan alle presentaties over ongetwijfeld succesvolle cases. Want we zijn in de Verenigde Staten en dan gaat het dus over SUCCES. Soms denk ik wel eens dat mislukkingen veel leerzamer zijn. Maar met deze overwegingen ga ik ze hier niet lastig vallen. Let’s go for it!

It’s not easy being green
Gisteren, zaterdag, zijn we aangekomen en met onze neus in de boter gevallen want St Patricks Day werd gevierd in de stad, zeg maar de  Koninginnedag van de Ieren. In plaats van Oranje was de dominante kleur groen. En er waren veel variëteiten in groene kleding, pruiken en accessoires. Dat stond niet iedereen even goed. Maar het doel was hetzelfde plezier hebben en drinken. Het werd mede daarom al lekker informeel in de Nederlandse delegatie. Daardoor weet ik nu bijvoorbeeld wie het domein risotto.nl heeft geclaimd, wie graag de nieuwe Freddy Mercury was geworden en wie van ons kunnen shoppen als vrouwen.

Strategic Philantropy
De preconference seminar die ik volgde ging over dit onderwerp. Wow! Dit is echt zo’n IEG buzzwoord. Want het moet gezegd worden: they have a way with words. Maar wat is “strategic philantropy”? En hoe is het zo gekomen?
Tot tien jaar geleden doneerden bedrijven aan goede doelen en wilden ze er verder niks voor terug hebben. Dat veranderde vijf jaar geleden. Bedrijven gaven niet alleen maar vroegen er ook iets voor terug. Marketing benefits, zoals dat hier heet. Denk daarbij aan het recht om het logo te gebruiken voor promoties, acties en communicatie. Bedrijven willen die “benefits” vanwege de consument. Uit onderzoek bleek dat 83% van de Amerikanen vindt dat bedrijven een plicht hebben om goede doelen te steunen. En 87%  geeft aan dat dit een reden is om van merk te veranderen. Dat is een stijging van 21% in vergelijking met vijftien jaar geleden. Dan is het dus niet zo gek dat 39% van de CEO’s in Amerika MVO tot de kerntaken van het bedrijf rekent.
Genoeg percentages: strategic philantropy leeft. Maar je zou het ook gewoon sponsoring kunnen noemen. Want er worden gewoon rechten ingekocht en geactiveerd.

Home Depot, proud sponsor of the Hurricane Season?
Er kwamen mooie voorbeelden van strategic philantropy voorbij.
Bronwatermerk “One” die per aankoop een percentage reserveert voor het aanleggen van pompen in Afrika. “When you drink ONE, Africa drinks two.”
Green Mountain Coffee die dat ook doet maar dan voor Jane Goodall. Lervert ze het recht op om van een plaatje van Jane met aap een verpakking te maken. Scheelt kosten bij het reclamebureau.
Maar mijn favoriet was de link tussen Home Depot en het tornado seizoen. Zij sponsoren dat natuurlijk niet. Nee, zij geven geld aan het Rode Kruis speciaal voor noodhulp bij tornado’s. Verder informeren zij consumenten over wat te doen bij tornado’s en hoe je de schade beperkt kan houden. Een mooie fit. En als je de foto’s van door tornado’s opengereten huizen ziet dan is het voor Home Depot ook nog relevant om bij deze groep (potentiële) slachtoffers een streepje voor te hebben.

Niet witwassen maar groenwassen
Strategic philantropy is wel iets anders dan geld geven als schaamlap voor vervuiling door een bedrijf. Dat zogenaamde “greenwashing” heeft de consument zo door. Mooi woord, bij deze geïntroduceerd in Nederland.

Toeter tegen Wilders
Op een kruispunt in Chicaog zag ik twee mensen staan met een bord met daarop de tekst “Honk for Impeachment”. Vrij vertaald: toeter als je wil dat Bush afgezet wordt. Menige passerende auto gaf aan de oproep gevolg. Ik vond het een geweldige actie. Een duidelijke oproep waar gemakkelijk aan meegedaan kan worden.
Dit heeft absoluut potentie als actie tegen Wilders. Of tegen de mensenrechtensituatie in China. Opletten Erik van Muiswinkel, dit kon nog wel eens je actie een duw in de goede richting geven.

Tags: ········

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment