Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

Sponsorbrein goes Chicago (slot)

August 12th, 2008 · No Comments · Strategie

Het IEG-congres zit erop. Het was wederom die duizelingwekkende ervaring die ik kende van de vorige keer. Lees verder voor de laatste indrukken, terug blikken en de Chicago Bulls It’s a wrap
De laatste dag van het congres ging het niet zozeer meer om de sprekers en presentaties. Ik kwam vooral veel bekenden en “new friends” tegen. Zoals Jeff Povlo die op het congres Nokia Trends Lab presenteerde. Hij woont in Amsterdam en hij komt graag een keer een gastcollege geven op de Hogeschool Utrecht.
Natuurlijk ook veel terugblikken met de Nederlanders. Die indrukken kun je lezen op Sponsoronline.
Ik ben wederom verrast hoe normaal sponsoring hier is. Het hoort standaard bij je marketing. Dat levert veel knowhow op over een goede gestructureerde aanpak, over uitwerking naar doelgroepen. Alles goed doordacht tot de operaties aan toe. Je moet wel wil je een sponsorship “coast to coast” uitrollen. Operational excellence daar zijn ze hier goed in. Verrassende creativiteit is minder van belang.

Een plaag?
Deze conferentie wordt bezocht door heel veel gesponsorden, “properties”. Dat is anders dan in Nederland is mijn ervaring. Zij belagen de grote bedrijven. Na iedere presentatie staan ze in de rij om kaartjes uit te wisselen met General Motors, Washington Mutual, HSBC. Daar heeft IEG wat op gevonden door gesprekken te organiseren tussen gesponsorden en bedrijven die daar toe bereid waren.
laat niet iedereen zich door leiden. De mevrouw van de organisatie voor 65plussers loopt de hele conferentie met een rode hoed en dito vest rond. En beklaagt zich bij de afsluiting ten overstaan van 1200 mensen er over dat Coca Cola hun niet wil sponsoren. En dat terwijl het zo leuk past qua kleur. Ik hoorde ook van een urban cowboy die weggelopen leek uit een Tarantinofilm, en iedere presentatie, ongeacht het onderwerp, sponsoring van zijn Salsaclub als de oplossing naar voren bracht. Of het nu ging over het bereiken van generatie X, Y of Z, over het bouwen van platforms en communities, meer sales: salsa was de oplossing.

Ladies and gentlemen: your Chicago Bulls
We hebben de wedstrijd van de Bulls tegen de Nets bezocht. Bob van Oosterhout (Triple Double) gaat dan echt zijn dak. Net als Jeroen Plemp van CJP, maar die gaat altijd op een prettige manier uit zijn dak. Ik geniet er ook van hoewel ik het spel niet echt begrijp. Maakt niet uit in Amerika. Want we hebben entertainment. En hoe! Lola the Circusdog springt tijdens een time-out door hoepels en kwispelt er op los. Een Ierse dansgroep van jonge grietjes (het is nog steeds St Patricks) maakt goed georkestreerde maar enigszins koddige pasjes. Willekeurige toeschouwers doen een karaoke wedstrijdje. Op het immense beeldschermblok doen drie donuts (!?) een race. Guess what: wij die op de derde ring zaten hebben gewonnen. One free Dunkin’ Donut. T-shirts worden het publiek ingeschoten. En dan ben ik vast nog wel wat entertaiment vergeten.

Lovabulls en Matadors
Uiteraard waren er ook cheerleaders. De Lovabulls, met mooie pasjes, pakjes en pompoms. Verrassend genoeg was er ook een mannelijke variant, de Matadors. Dit waren tien echt hele dikke vette gasten in gescheurde T-shirts met op hun immense pens het logo van de Bulls geschilderd. Zij deden ritmische pasjes volgens eenvoudige choreografie. De kwabben op de lijven swingden iets vertraagd ook mee. Waardoor de Matadors iets onverwachts gracieus kregen. Althans vanaf de derde ring. Als je met je klapstoel op het veld zit ervaar je het vast heel anders.

Back to Holland
Kan dat nu in Nederland ook? Ik ben er van overtuigd van wel. Dat heb ik al vaker gezegd. De meesten van onze groep denken dat ook. Maar alleen als het entertainment in dienst van de wedstrijd staat en niet in dienst van de sponsors. De focus moet op de wedstrijd zijn en op de beleving ervan door de toeschouwers. Het moet gelijk goed zijn vanaf het begin. Geen gestuntel maar professioneel. Misschien een ideetje voor Endemol om in deze niche te duiken?

Tags: ··········

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment