Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Sponsorbrein goes Chicago (III)

August 12th, 2008 · No Comments · Strategie

It’s been a great day at the conference with some very inspiring speakers. Je merkt het al: ik ben besmet met het Amerikaanse positivisme. Niet onterecht want deze dag was een topdag.

Love is all
Wat heeft de aandoenlijke foto van een hond te maken met sponsoring? Het roept emoties op. En wat hebben emoties te maken met sponsoring? Het levert resultaat op. Dit was de kern van de boodschap van de mannen van Performance Research. Een onderzoeksbureau dat verder kijkt dan cijfers en begrijpt dat het om emoties gaat. En de hoogste positieve emotie is liefde. Zij peperden nog eens in dat het niet gaat om de sponsor zelf maar om de meerwaarde van de sponsor voor de fan. Dat illustreerden zij met hilarische clips waarin fans onder een bord van de sponsor stonden en werkelijk geen idee hadden wie de sponsor was. Wel wisten ze dat er veel borden van sponsors aanwezig waren in het stadion. Daar tegenover stonden hele enthousiaste verhalen van fans die moeiteloos allerlei sponsors opnoemden. Omdat ze alles mogelijk hadden gemaakt en bijdroegen aan hun dagje uit. Het werd maar weer eens al te duidelijk. Een reclemebord hoort erbij maar het doet niks voor je. Het wordt gezien als inwisselbare reclame. Onthoud het nou toch sponsors.
Wat je moet doen is een emotionele trigger vinden bij de fans waar je als sponsor op in kan spelen. Merkvoorkeur en loyaliteit is je beloning.
Daar hoef je niet eens heel veel onderzoek voor te doen. Geef een aantal stagiaires een camera en laat ze bezoekers interviewen. You’ll be surprised.

De grootste beweging ooit
Paul Hawken is een fenomeen in de Verenigde Staten. Hij is consultant op het gebied van duurzaamheid en CSR van de grote corporates uit de Fortune 100 lijst. Hij sprak over het grote aantal sociale bewegingen dat er is in de wereld. Bewegingen voor mensenrechten, milieuverbetering, tegen onderdrukking en uitbuiting etc. etc.. Als je al die bewegingen over de hele wereld met naam en toenaam onder elkaar zet en die als een film afspeelt ben je 2 maanden dag en nacht bezig om het te bekijken. Het duurde even voordat ik de genialiteit van de boodschap door had. Deze miljoenen organisaties zijn uit zichzelf georganiseerd. Er was geen leider of een wet nodig. Hoe kan dat? Volgens Hawken zijn deze organisaties te vergelijken met het immuunsysteem in je lichaam. Dat systeem reageert alert op allerlei lichaamsvreemde indringers en pakt ze aan. Dat doen deze organisaties ook. Ze reageren alert op onmenselijke situaties en doen er wat aan. Het is een natuurlijke menselijke reactie. Sponsoren dus die bewegingen. Voor de gezondheid van de wereld.

Return on Sponsorship
Vanmiddag een heuse primeur. IEG introduceert samen met Millward Brwon een methode voor het bepalen van Return on Sponsorship (ROS). Dat is een ommezwaai voor IEG, want die hielden het tot voor kort op return on interest (ROI) als leidraad voor het bepalen van effectiviteit. Dat hebben ze nu verlaten want ROS is rendement op doelen (objectives, oftewel ROO) samen met de financiĆ«le opbrengsten van de sponsoring voor de sponsor. Kortom rendement op doelen is de basis. Het wordt misschien wat te technisch. Maar ik ben een fervent voorstander van ROO. Daar is mijn tool PerforMind op gebaseerd. En nu neemt de leidende sponsorshipconsultancy in de wereld ROO ook als basis. Dat betekent dat ROO de standaard gaat worden als basis voor effectiviteit in sponsoring. Want ROO of ROS: what’s in a name. Zolang je als sponsor maar weet wat je doelen zijn en hoe je sponsorship scoort op die doelen.

Tags: ········

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment