Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

Rabo: inpakken en wegwezen

August 12th, 2008 · No Comments · Rabo en wielrennen

Hoe lang gaat de Rabobank nog door met hun wielerploeg? De sport is ernstig in diskrediet. Sponsors rennen weg. Gieren cirkelen hoog in de lucht. Maar de Rabobank blijft. Is ‘s lands grootste en slimste sponsor zijn verstand kwijt geraakt?

Het moet de bank nagegeven worden: de Tourcrisis is met bewonderenswaardige inzet bezworen. Met als resultaat geen imagoschade. En ze hebben toegezegd nog veel langer in het wielrennen te blijven. Dat was mooi voor de zomer. Maar het gedonder begon alweer met die vage beschuldiging van de ARD. Een gerucht dat leidde tot geweldig veel media-aandacht. Alle twijfels over wielrennen werden weer ruim gevoed. En het is niet te voorzien dat dat minder wordt. Desondanks weet de Rabobank van geen wijken.

Tenminste zo lijkt het. Want het kan toch bijna niet anders of achter de schermen wordt gewerkt aan een exit-strategie.  Je hebt toch helemaal geen zin in dit soort gezeik als sponsor van een wielerploeg? Of is  iedereen bij Rabo zo blind voor de risico’s en hoopt men op betere tijden? Maar hoop is geen strategie.
Een eerste signaal van een terugtrekkende beweging kan komen bij het onvermijdelijke volgende dopingincident. De Rabobank kan een waarschuwing laten klinken dat het nu toch echt afgelopen moet zijn met doping in de wielersport. Daarbij worden alle wielrenbobo’s opgeroepen om maatregelen te nemen. Bij het volgende incident kunnen ze een ultimatum stellen. Misschien wordt dat nog een keer of wat herhaald. Maar het dient uiteindelijk maar een doel: een eervolle aftocht.

En dat lijkt mij een gezonde strategie voor de bank. Je laat je imago toch niet bedreigen door een sponsorship? Sponsoring is juist bedoeld om je imago te versterken.
Wielrennen heeft weliswaar nog vele fans maar slechts heel weinig krediet. De publieke opinie is dat wielrenners doping gebruiken. Waarom zou de Raboploeg de witte raaf zijn?

Het kan ook zijn dat interne motieven tot terugtreden leiden. Als het draagvlak voor deze sponsoring onder het personeel afbrokkelt. Als trots omslaat in ergernis. Wanneer medewerkers op verjaardagsfeestjes er een beetje moe van beginnen te worden om het op te nemen voor hun wielerploeg. En gelijk zouden ze hebben. Want doping is fraude. En dat is nu net de uitstraling die je niet wilt hebben als respectabele bank.

De Rabobank is voor mij nog altijd een icoon in de sponsorbranche. Die reputatie wordt bij mij alleen maar versterkt wanneer ze op een slimme manier de aftocht weten te blazen uit de wielersport.

Tags: ·······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment