Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Patatje Aktief

June 9th, 2009 · No Comments · Columns, Curieus, Maatschappelijk, Rendement

afbeelding-4

Voedselfabrikanten profileren zich op charmante wijze met sponsoring. Vorige week werd McDonald’s sponsor van het Jeugdsportfonds. Een deal waar ik zelf bij betrokken was. Deze week pakt Aviko uit als sponsor van de Avondvierdaagse. De druk op producenten van calorierijk voedsel om overgewicht tegen te gaan wordt blijkbaar opgevoerd door de overheid. Zelfregulering is een eerste stap in combinatie met het nemen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid. En dat leidt tot leuke sponsorships maar zijn ze ook geloofwaardig en effectief?

Via een TV-commercial leerde ik over het sponsorship van de avondvierdaagse van Aviko. Ik vond het gelijk sympathiek en slim. De avondvierdaagse is een begrip op basisscholen. En kinderen zijn zeer effectieve beïnvloeders van aankoopbeslissingen in de supermarkt. Vier dagen lang zou Aviko zich kunnen profileren bij alle kinderen die meelopen (en dat zijn er al snel honderdduizenden). Door speciale menutips (wie wandelt moet goed eten) gecombineerd met aanbiedingen. Maar ook  door een medaille voor de wandelaars na afloop samen met een kortingsbon voor een zak patat van Aviko (altijd een feestje voor kinderen). Maar dat is bij dit sponsorship not done. Het gaat om het promoten van een actieve levensstijl. De verbinding met de producten van Aviko wordt zorgvuldig vermeden.

Laten we wel wezen: Aviko en McDonald’s zijn niet verantwoordelijk voor de ongezonde leefstijl van kinderen en hun gebrek aan beweging. Ze hebben er wel handig op ingespeeld en zijn er rijk mee geworden. Het is van alle tijden dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en negatieve effecten van hun handelen teniet willen doen. Ik ga er vanuit dat Aviko oprecht is in hun promotie van een actieve leefstijl. Maar ik  geloof niet dat het hun alleen daar om te doen is. Ze doen het ook om hun producten te kunnen blijven verkopen en de overheid op afstand te houden. Want ‘big brother’ houdt ze in de gaten. Wat big brother zich niet realiseert is dat dit sponsorship waarschijnlijk effectiever is dan ze zouden willen.

Uit onderzoek is gebleken dat rokers een plaatje van een kameel of een cowboy associëren met roken, zelfs zonder dat er een sigarettenmerk afgebeeld staat. Dat is de kracht van associatie waar sponsoring gebruik van maakt. Bij de kinderen die de avondvierdaagse lopen wordt in hun brein een associatie gelegd tussen de avondvierdaagse en Aviko. De opwinding, de inspanning en de voldoening van de avondvierdaagse worden in het brein van de kinderen gekoppeld aan Aviko. Anders geformuleerd: Aviko behoort tot het positieve associatieve netwerk van de avondvierdaagse in het brein. Daar heeft Aviko nog jaren lang plezier van. Zelfs als het kind geen kind meer is zal  Aviko de prettige jeugdherinnering oproepen. Net zoals ik mij nu nog kan herinneren hoe ik vroeger bij de avondvierdaagse zo’n driehoekig pakje Sunkist dronk. Dat gaf en geeft mij een feestelijk gevoel. Maar gezond is zo’n pakje niet want het zit vol met suikers. Het duurt even voordat je rationele brein vat krijgt op die associaties.

Van alle kanten bekeken is dit sponsorship een slimme zet van Aviko. Op de korte termijn nemen ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid hetgeen de overheid behaagt. Op de lange termijn kweken ze een positieve breinpositie bij consumenten van morgen die vandaag de avondvierdaagse lopen.

Tags: ······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment