Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Out of the (black) box

August 12th, 2008 · No Comments · Strategie

Sponsorfinding is een black box. Dat is mijn conclusie uit het zeer geslaagde jaarlijkse congres van het Sponsorhuis. Heel de sponsorwereld (as I know it) was gemobiliseerd en aanwezig. Zowel de klassieke sponsoraars als de modernistische brandexperiencers. En dat levert geanimeerde gesprekken op. Ik zat twee tafelrondes voor over out of the box denken bij strategische veranderingen. Out of the box was het intrigerende thema van het congres,  neergezet door inleidingen van ‘Frog’ Brian Elliott (een creatieve modernist) en Mountainviewer Ingmar de Lange, die inderdaad een modernistisch perspectief vanaf de berg gaf.

Aan tafel bleek bij beide sessies dat voordat je out of the box kunt gaan je eerst moet weten wat er in de ‘box’ zit. Die interesse was er vooral bij degenen die sponsors zochten of sponsors adviseerden. Hoe gaan bedrijven met verzoeken om? Wat willen ze weten? Bij wie moet je zijn? Hoe help je een bedrijf?

Al pratend en brainstormend elkaar aanstekend met enthousiasme kwamen we tot een soort lijst met tips:

  • Regel persoonlijk contact;
  • Bel gewoon (?) de CEO en werk van daaruit verder;
  • Weet wat de potentiële sponsor wil bereiken;
  • Vindt de grootste gemeenschappelijke deler tussen sponsor en gesponsorde;
  • Kom met ideeën en concepten om te activeren;
  • Zorg voor maatwerk;
  • Paketten en prijzen zijn het laatste onderwerp van gesprek;
  • Organiseer samenwerking met de potentiële sponsor;
  • Zorg voor beeldmateriaal van je sponsorschap;
  • Help de sponsor je sponsorschap intern te verkopen (een variant op de golden oldie: verkopen is helpen kopen).

En bedrijven kunnen helpen om meer licht in de black box te laten
schijnen. Door klip en klaar op hun website te melden wat ze sponsoren, waarom ze dat doen en zijn ze geïnteresseerd in nieuwe sponsorships. Eenvoudig maar heel effectief. Meer transparantie in de markt is dringend gewenst. Want we verdoen al genoeg tijd. Qualitytime ook in sponsoring.

Met dank aan Maaike Geijsel van ABNAMRO, Koen Brebels van Het (Belgische) Nieuwsblad, Majlis Korthals van Theaterbureau Hummelinck, Peter Verheul van Mojo, Ron Mellies van Roni Consultancy, Edwin Lodder van Sailing Management International, Peter Sikkes van Musicworks, Yvette Ruts van Kubik, Carmen de Munnik van Artsense en Karen de Meester van Kunstenaars en co, voor al deze inzichten en tips.

Nine dots” is de klassieke opgave om out of the box denken te illustreren: verbindt negen stippen door vier lijnen.

Tags: ·······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment