Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

Ontsponsoring on tour

March 8th, 2011 · 1 Comment · Ontsponsoren, reclameborden, Strategie, verenigingen

Ik heb de afgelopen weken twee enthousiaste sessies ontsponsoring begeleid. Bij de Rabobanken in West-Brabant en bij de studenten van de MBA-sport. Voor de Rabobanken is sponsoren dagelijkse praktijk, zij steunen heel veel verenigingen en initiatieven. Ontsponsoren is nodig want vooral de verenigingen komen niet verder dan het standaardbordje. Bij de studenten van de MBAsport was het een virtuele oefening. Sponsoring is (nog) niet hun werkveld. Maar ze kennen allemaal de sportclubs en de kakafonie aan reclameborden langs de velden. Bij deze een selectie uit de vruchten van beide sessies.

  1. Clubuiting voor op de winkel.
    Als de leden van de club in de winkelstraat komen dan kun je de sponsorsympathie verzilveren. We draaien het om. We zorgen niet om een sponsoruiting op de club maar een clubuiting bij de sponsor. Bijvoorbeeld een clubschildje aan de gevel.
  2. Clubactiviteit bij de sponsor.
    Het is extra sterk voor een sponsor wanneer de club een keer langskomt. Doe de seizoensopening bij een sponsor, ga daarna in optocht naar de club. Vergader als in vroeger tijden een keer in het café (van de sponsor).
  3. Sponsorfair op de club.
    Met de start van het seizoen krijgen alle sponsors de mogelijkheid tot verkoop. Natuurlijk voor de clubkleding of de sportspullen. Maar ook voor tuingereedschap, doe-het-zelf artikelen.
  4. Verbindt de sponsor aan een activiteit.
    In plaats van een generieke sponsortitel spreekt het meer aan wanneer een sponsor verbonden is aan talenten, jeugd, opleiding vrijwilligers. Helemaal mooi wanneer de sponsor ook inhoudelijk meerwaarde heeft voor deze activiteiten.
  5. Steun de club als het er om gaat.
    Ieder seizoen heeft zijn hoogtepunten. Zorg dat je als sponsor dan aanwezig bent en iets toevoegt aan de beleving en daarmee aan de herinnering. Een BN-er die de bal signeert en de aftrap doet, een keer entertainment rond de wedstrijd organiseren, bus voor supporters naar de uitwedstrijd regelen.
  6. Adopteer een kleedkamersfeer.
    Schilderen van inspirerende beelden in de kleuren van de sponsor.Wel professioneel laten doen. Bijv. door een kunstschilder uit de buurt.
  7. Kennis e/o spierkracht voor de sponsor.
    Een club bestaat bij de inzet van de leden. Wellicht heeft de sponsor daar ook wat aan. Ik ken studentenvereniging die sponsors helpen met verhuizen. Maar het personeel van de sponsor trainen valt wellicht makkelijker te regelen.
  8. Samen voor iets beters.
    Sponsoring van een club is vooral een uiting van maatschappelijke betrokkenheid. Verzilver dat motief. Zet je samen in voor activiteiten in de buurt of voor een betere wereld.
  9. Geen sponsornaam maar een symbool op het shirt.
    Een windmolen voor een energiebedrijf, een brood voor een bakker, een troffel voor een aannemer. Op het web, in het clubblad, aan de gevel de verbinding tussen symbool en bedrijf leggen. Intrgirerende gedachte.
  10. Boarding, maar dan anders.
    De sponsor feliciteert jongens C1, is fan van vrouwenvoetbal, moedigt de teams aan. Met LED boarding zijn boodschappen helemaal te actualiseren. En nee, dan heb je verder ook helemaal geen andere boarding nodig.

Als je geïnspireerd bent, vul de ideeën gerust aan. Het gaat om het grote doel: Nederland vrij van zinloze reclameborden.

Tags: ···

1 response so far ↓

  • 1 Erik Ruts // Mar 9, 2011 at 14:54

    Via twitter @haijeson (Evert Stobbe) getipt over een zeer artistieke invulling van ontsponsoren. Kunstenaars hebben het veldencomplex van ASV Arsenal onder handen genomen. Vind ik persoonlijk een aansprekend idee. De gedachte om je accommodatie te zien als openbare ruimte en daar iets aan toe te voegen is voor iedereen een aanrader.
    Kijk op http://www.skor.nl/artefact-5000-nl.html en op http://www.terreinwinst.com/

Leave a Comment