Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Ontsponsoren op zijn Frans

January 25th, 2011 · No Comments · Cultuursponsoring, Musea, Ontsponsoren

Wie zich in Nederland op de hoogte wil stellen van de jongste keukensnufjes, vervoege zich bij het Miele Inspirience Center in Vianen. Alwaar men in moderne schoolbankjes gezeten, de gastvrouw (type “stewardess”) kunt volgen terwijl deze allerlei hapjes klaarstoomt voor u.  Als dat niet inspirerend is…

Wie in Parijs woont is een stuk beter af. Die gaat naar het Palais de Tokyo en bezoekt het Electrolux Art Home. Compleet uitgerust met keuken, balkon met kruidentuin, en petit restaurant op het dak met spetterend uitzicht over de stad. Als dat niet inspirerend is!

So what?

Cultuursponsoring is niet populair in Nederland. Uit de benchmark sponsoring van Ad Maatjens bleek vorig jaar dat geen enkele grote sponsor erover dacht een sponsorship in de cultuur aan te gaan. En dat komt mede doordat er doorgaans weinig zinvol geactiveerd wordt. Er worden sponsorlogo’s geplakt (bescheiden want stijlvol) maar dat raakt bezoekers niet. Cultuursponsoring is gewoon niet succesvol genoeg voor bedrijven. Dat is jammer gezien de druk op de subsidies bij cultuur. Ontsponsoren is hier broodnodig. De hamvraag: wat blijft er over voor een sponsor wanneer we de logo’s en kaartjes even buiten beschouwing laten?

I love Paris in the springtime

Het Parijse antwoord is duidelijk: de exclusiviteit van de ruimte. Combineer je dat met een onconventionele benadering van sponsorships, dan ontstaat er iets moois. Electrolux is onverbloemd afzender van het Art Home en dat middenin een museum. Alsof dat Miele centrum in de Kunsthal gevestigd zou zijn. Daarmee Miele minder tuttig en kunst minder elitair makend.
Het Art Home is niet het enige voorbeeld. In Le Petit Palais trof ik te midden van tentoon gestelde Japanse kimono’s, kristallen vazen van sponsor Daum. Zo werd de slogan van de sponsor, art is the ultimate luxury, treffend tot leven gewekt. Ik vond het verassend en passend. Ik had dat nog nooit eerder gezien. Jammer dat die Audi showroom nooit is doorgegaan in het Stedelijk Museum.

Lift off!

Onderdruk vooral de neiging om af te dingen op deze voorbeelden. Want inderdaad het gaat hier niet om de meest prestigieuze musea in Parijs. En wat doe je met banken en verzekeraars die traditioneel de cultuur sponsoren? Dat komt allemaal wel een andere keer.
Ervaar deze voorbeelden voor wat ze zijn. De uitvoering van een goed idee. Het begin van een doorbraak. Culturele elite aller landen: sta op, aanschouw uw redder in nood en applaudiseer.

Picture in a frame

Tags: ········

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment