Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

Olympische Spelen Randstad 2028

August 12th, 2008 · 1 Comment · Nieuws, Olympische campagnes, Sportmarketing

Het blad Sport & strategie is nog maar net geboren of het heeft al een primeur. Uit onderzoek blijkt dat 61% van de Nederlanders de organisatie van de Olympische Spelen in Nederland wel ziet zitten. Nuchter Nederland ziet hier eindelijk de potentie van in voor zijn eigen welvaart.

Ik ben een fervent voorstander van de pogingen om de Olympische Spelen naar Nederland te halen. Blijven we bekend in de wereld met oud nieuws als De Nachtwacht of zetten we ons deze eeuw op de kaart en geven we een nieuwe generatie een kans om zich te bewijzen voor het oog van de hele wereld?

In 2000 heb ik het onderwerp al eens op de kaart weten te zetten samen met Jan Willem Wits toen we beiden nog bij Ernst & Young werkten. Het was een schelmenstreek om op te vallen maar het werkte. Op de laatste dag van die zo succesvolle spelen hielden we een seminar in het prestigieuze kantoor van Ernst & Young in Sydney met alle daar aanwezige bestuurders uit de sport, de politiek en het bedrijfsleven. Binnen werd nagedacht, buiten stond de pers te wachten. Het werd een gedenkwaardige bijeenkomst. Vermoeid na zoveel  dagen feesten in het Holland Heineken House en gealarmeerd door de druk van de media hielden de bestuurders uit de politiek en de sport zich op de vlakte. Alleen het bedrijfsleven was enthousiast. Logisch, geen betere Hollandpromotie dan twee weken in het centrum van de belangstelling van de wereld te staan.

Het draagvlak onder de bevolking werd door toenmalig staatsecretaris van sport Margo Vliegenthart als belangrijke voorwaarde gezien. Nou die hobbel lijkt te zijn genomen.
Welke stad moet het gaan doen? Marcel Sturkenboom opperde om de Randstad naar voren te schuiven als “host city”. Ook weer opgelost.

Ik zie ook mogelijkheden voor sponsors om zich te binden aan het Randstad Organizing Committee for the Olympic Games (ROCOG). Bedrijven verbinden zich aan de inspanningen om het bid uit te brengen. Ze associëren zich daarmee aan een verhaal dat vele jaren duurt en waarmee zij regelmatig vol in de publiciteit komen. Dat gaat werken voor je zakelijke markt, de arbeidsmarkt en je medewerkers. Langdurige sponsorships zijn vaak zeer effectief.
Als tegenprestatie kan ROCOG opties geven op zitplaatsen bij de openingsceremonie in 2028. Opties die overdraagbaar zijn en daarmee van waarde blijven.
Een bedrijf als Randstad ontkomt er niet aan om mee te doen. Staffing is een belangrijk issue bij Olympische Spelen. En daarbij zullen zij de enige sponsor ooit zijn met een naamsverbinding met de Olympische Spelen.
Een andere kandidaat is Fortis. Dit is voor hun het middel om zich als grote speler te laten op de Nederlandse markt. En om hun internationale aspiraties een gezicht te geven. Geen woorden maar daden. Maar dat adagium kennen ze wel.

Tags: ········

1 response so far ↓

  • 1 Amsterdam 2028? | Sponsorbrein // Mar 26, 2009 at 09:36

    [...] ogen gekregen en vroeg onder andere mij hierop te reageren. Voor alle duidelijkheid: ik ben een expliciete voorstander van dit project. Hiermee laten we de wereld zien dat we meer zijn dan de Gouden Eeuw en de [...]

Leave a Comment