Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Nu nog meer Oranje!

August 12th, 2008 · No Comments · EK 2008

Het EK is bijna een week aan de gang en de Oranje-acties vliegen om je oren. Oranje is de dominante kleur in de straat, in de winkel, op het internet en op TV. De Oranje-index van TBWA breekt records. Maar maken de acties ook indruk?

Ik zie er nog geen prijswinnaars tussen zitten. Het komt misschien omdat ik het EK volg op een heel klein TV-tje en mijn mediaconsumptie vooral het FD, NRC en internet betreft.

Wat betreft de sponsors van Oranje vind ik Heineken een beetje afgezaagd met weer een ander soort supportershoed. Daar maakt het een tweetje met Holland Casino weinig goed aan. Ik vind het allemaal wat ver gezocht. Het appeleert niet meer aan de spanning om stiekem vermomd het legioen te mobiliseren als dertiende man. De hoed is verworden tot een standaardpremium zonder boodschap en concurreert dus met de welpjes van AH. Moet je daarvoor sponsor zijn van de KNVB?

De Oranje spaarlamp van NUON overkomt een beetje hetzelfde. Leuk gevonden en het is misschien eindelijk een manier om het volk aan de spaarlamp te krijgen. Maar wat is de boodschap? Ook hier verword het tot een premium. Om een oranje kapje op een spaarlamp uit te brengen hoef je geen sponsor te zijn. Op zich mag de KNVB in zijn handen knijpen met sponsors die zo actief zijn. Maar ze moet zich ook zorgen maken.

Een goede actie raakt de emoties en de beleving van de fans. Het zorgt voor lachende gezichten of ontroering. Je moet de trigger vinden om die emoties op te roepen. De KNVB zou je daar bij van dienst moeten zijn met exclusieve rechten waarmee je de fans beroert.
Aan beide ontbreekt het volgens mij. Sponsors hebben geen idee wat ze willen bereiken bij de fans. Ze vallen terug op heel hard roepen dat ze sponsor zijn. En dat nu interesseert de fans eigenlijk niet, zo blijkt maar weer uit onderzoek. Verder hebben sponsors nauwelijks meer middelen of content tot hun beschikking dan bedrijven die eenvoudig inhaken.  Een sponsor krijgt blijkbaar niets unieks in handen om mee te activeren. Dit is geen prettige wedstrijd voor de sponsoren en de KNVB.
En waarschijnlijk geldt het mutatis mutandis voor veel meer grote sponsorships. Zo verword sponsoring tot old school reclame en die heeft zijn langste tijd wel gehad. Werk aan de winkel!

Tags: ·····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment