Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 4

Nike en schaatsen: geen goede fit

November 6th, 2008 · No Comments · Nieuws, Sportmarketing

Het schaatsseizoen begint traditiegetrouw met een relletje. Meestal van de categorie Hoekse en Kabeljauwse twisten die aan geen buitenstaander zijn uit te leggen. Want niemand begrijpt waarom je gesponsorde merkenteams hebt en een gesponsord nationaal team, die elkaar beconcurreren. In Nederland snappen we gelijk wat er aan de hand is want wij weten hoe het allemaal begonnen is met Rintje Ritsma en Sanex. Meestal gaan de ruzies over de logo’s op de pakken (hoe groot, hoeveel en van welke sponsor?) nu gaat het om de pakken zelf. De pakken van Nike zijn afgekeurd door sponsor Aegon. De kleuren zijn niet goed. Nike levert alleen in zwart, grijs of donkerblauw. Aegon wil blauw,rood en wit. De schaatsers zijn ook niet tevreden, de pakken zitten te strak. Que????

Het is geen grap: we hebben het hier echt over Nike. Het leidende sportmerk. Waar je zelf je eigen sneakers kunt ontwerpen (customizen). Die met Nikeplus een heus sport 2.0 project heeft. En dit is niet de eerste keer dat het misloopt met de schaatskleding. Bij de Olympische Spelen 2006 kwamen de pakken te laat. En ook de zwembroeken zijn geen succes: VDH koos deze zomer voor Speedo en bruskeerde zijn sponsor Nike.Dit is een faux pas een merk als Nike onwaardig. Wat bezielt Nike?

Op het eerste oog is het eervol wanneer een nichesport (alleen hier zijn schaatsers wereldberoemd) interessant bevonden wordt door een merk met mondiale allure. Zo provinciaal is het schaatsen dus nog niet. Het is blijkbaar een serieuze markt. En dan is het een logisch idee om de grootmacht in het schaatsen te sponsoren. Maar een goed idee overleeft een slechte uitvoering niet. Niet het schaatsen is provinciaal maar Nike. Dit is ook aan geen buitenstaander uit te leggen.

Een les voor een ieder die in  de belangstelling staat van een sportmerk: kies niet voor reputatie, kies ook niet voor geld, kies voor bewezen kwaliteit. En als je toch aan een experiment wilt meewerken, bevraag het sportmerk op zijn intenties: waarom zijn ze geïnteresseerd? Dollartekens in de ogen onderscheid je snel genoeg van betrokkenheid.

Tags: ··

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment