Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Naomi vs. Unox

January 5th, 2010 · 2 Comments · Branding, Sponsorcampagnes

Ik heb tijdens de feestdagen “No Logo” van Naomi Klein eindelijk eens gelezen. Inderdaad een boek uit 2001 maar het blijft een meesterlijk onderbouwde aanklacht tegen globalisering. Wereldmerken gedragen zich volgens Klein als The Blob uit de gelijknamige film: ze verzwelgen de consument. Ieder domein in het leven van de argeloze consument wordt geïnfiltreerd opdat de consument niet meer om hun heen kan. Sterker nog: het ultieme doel is dat de consument denkt niet meer zonder te kunnen.

Sponsoring speelt een belangrijke rol hierbij. Sponsoring bij de global blobs richt zich op het infiltreren van het publieke domein. Merken zoeken naarstig naar “unbranded spaces” om die vervolgens te claimen. Zodat het erop lijkt alsof de global blobs het zelf verzonnen hebben en alles te danken is aan hun.
Ik moest onmiddellijk aan de Nieuwjaarsduik denken. Een eeuwenoude traditie die door Unox zeer succesvol geblobd is. Is zo’n duik nog wel een frisse zaak?

Brand, baby, brand!

Klein geeft in haar boek een aantal voorbeelden van het branden van een publiek domein dat opzienbarend is. Zo investeert Nike in het aanleggen van playgrounds in achterbuurten. Die playgrounds worden voorzien van een niet te missen Nike-logo. Hetzelfde logo in een betere buurt had Nike veel geld gekost, maar omdat het om een buurt gaat waar iedere cent welkom is mag het. Het initiatief van Nike heet P.LA.Y. (Paricipate in the Lives of  American Youth). Het is een charityprogramma maar de revenuen zijn natuurlijk commercieel.

Cool hunt

De Nieuwjaarsduik is duidelijk het domein van Unox. Kijk de site er op na: overal blote lijven met de bekende Oranje muts. Maar ze zien er niet uit als geblobte zombies. Die lijven hebben er duidelijk zin in. Het plezier straalt van de foto’s af. En ook een commercial van het P.L.A.Y. initiatief is vrolijk en levenslustig. Het blobben blijkt niet louter schaduwkanten te hebben. De playgrounds zijn meer dan welkom net als de Oranje-mutsen. Consumenten zijn heel wel in staat om het kaf van het koren te scheiden. We zijn mediawijs geworden. De bullshit detector werkt goed. Ook bij pubers. Niet bij jonge kinderen, die moeten er in getraind worden.
De reden voor Nike om de achterbuurten in te trekken was trends op te sporen die “cool” zijn. Merken willen mensen binden. Maar mensen en zeker pubers willen cool zijn. En dat ben je het ene moment met Nike en het volgende moment met Adidas, Vans of Bata.

Ambush Unox

Het plezier bij de duik laat onverlet dat de Unox-worsten niet helemaal zuiver zijn. Jort Kelder fulmineerde een jaar geleden tegen het gebruik van vlees uit de bio-industrie door Unox. Verder is vlees eten op zich ook niet echt gezond of goed voor het milieu. Daarom wilde Kelder de mutsen en de worsten het liefst verbannen zien bij een eventuele Elfstedentocht. Een terecht initiatief dat ik van harte steun. Een protest overigens dat vooral momentum kreeg omdat Unox zo zichtbaar is in het publieke domein. Kelder kan Unox daarom ambushen op hun eigen evenement. Ik hoop van harte op een Elfstedentocht, met Unox en een geslaagde ambushactie van de beschermers van dieren. Een merk dat zichtbaar is, is ook aanspreekbaar. Het hoort bij elkaar en zorgt voor een reinigend evenwicht. En dat is een goede zaak.

PIG 05049

Wie een indruk wil krijgen van de gulle natuur van een varken leze dit boek. Een aanrader.

Tags: ········

2 responses so far ↓

Leave a Comment