Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 2

Meer, meer, meer

August 12th, 2008 · No Comments · Rendement, Strategie

Sponsors hebben behoefte aan meer waarde voor hun geld, grotere flexibiliteit en meer transparantie. Zo bleek uit de benchmark sponsoring van het Sponsorhuis uitgevoerd door Sport+markt. Dit staat in schril contrast met de ronkende verhalen over sponsoring. Zijn deze sponsors niet een beetje verwend?

Nee natuurlijk niet. De sponsors zijn blijkbaar te weinig verwend. Als adverteerders dit zouden vinden van traditionele reclame dan was Leiden in last. Kortom dit is een signaal dat beter niet genegeerd kan worden.
Waar zou de ontevredenheid door veroorzaakt worden? Door gesponsorden die niet actief meedenken? Door adviseurs die de effectiviteit niet kunnen aantonen? Of door sponsorproposities die vooral duidelijk zijn over het sponsorbedrag maar niet over de tegenprestaties? De grote gemene deler is mijns inziens dat verwachtingen niet waargemaakt worden.

De ronkende verhalen zijn blijkbaar onderdeel van het probleem. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat men de kracht van sponsoring hoger aansloeg dan dat van klassiek adverteren. De sponsor verwacht teveel.
Of de sponsor weet eigenlijk niet precies wat hij kan verwachten. Met klassiek adverteren koop je GRP’s in en met een test door een panel kun je een inschatting maken van de impact van de reclame. Met sponsoring zijn er geen GRP’s en veel sponsorships worden buiten de boardrooms niet getest. Sponsorvereenkomsten bevatten geen prestatieclausules of garanties. Kortom de sponsor springt in het diepe en moet maar kijken wat er van komt. Hopelijk een Sponsorring op een keer, het keurmerk van goede sponsoring.

Ik zie drie oplossingen om dit onbehagen te keren: aandacht voor rendement, rendement en nog eens rendement. Laat gesponsorden het verwachte rendement onderbouwen met aantoonbare resultaten voor sponsoren uit het verleden. Laten sponsor en gesponsorde beoogde prestaties vast leggen in een overeenkomst. En laten beiden ook de resultaten meten.�
Het is mooi dat de sponsorbudgetten groeien (zo blijkt uit de benchmark), maar noblesse oblige. Als de sponsor er niet meer voor terug krijgt dan is het snel gedaan met de groei.

Tags: ···········

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment