Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Leve de wijk! Grass-roots in Nederland.

August 12th, 2008 · 1 Comment · Maatschappelijk

Bij een wandeling door Amsterdam Oud-West viel het me op hoe goed die wijk ervoor staat. Bij de steden gebeurt het in de wijken, zoveel is mij duidelijk. In de Verenigde staten noemen ze het grass-roots initiatives. Wijkinitiatieven in goed Nederlands. Biedt dat sponsorkansen?

Het ontwikkelen van een wijk is het speelveld van gemeenten en woningcorporaties. Het betrokken bedrijfsleven bestaat vooral uit kleine ondernemers. Dat is jammer want hier liggen kansen voor grote bedrijven om de sympathie te winnen van de consument van morgen. De basis voor het Nederland van de toekomst wordt gelegd in de stadswijken. Net zoals Oud-West in Amsterdam zich in vijftien jaar van een krakersbuurt heeft ontwikkeld tot een prachtwijk, zo gaat Sloten dat ook doen en alle andere Vogelaarwijken.

Met een beetje fantasie zijn er mooie handreikingen te organiseren naar de bewoners van de wijken. Gratis internet, schoolbeurzen, ondernemersprijzen, wijkevenementen. Krajicek en Cruijff hebben dat al ingezien. Maar ook ABNAMRO laat zich zien in Sloten door het sponsoren van initiatieven om lokaal ondernemerschap te stimuleren.
De wijk wordt net als een vereniging een “eenheid” om te sponsoren. Omdat we onze focus op globalisering en scholen bouwen in India gaan verleggen naar leefbaarheid van onze eigen directe leefomgeving.

Dat gaat niet zomaar, daar is een stimulans voor nodig. Een vlaggeschip, een uithangbord voor de wijk. Waarmee aandacht wordt gecreƫerd voor de genomen initiatieven en de partijen die daar achter zitten. Want zonder communicatie blijft het allemaal beperkt tot de wijk en dat is ook weer wat weinig bereik voor sponsoren. Dit is een open kans om hier een aansprekend platform voor op te zetten. Door bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en door de grote sponsors in Nederland. Rabobank, Heineken, Unilever, ABNAMRO, Philips, Fortis, Nike: hoe denken jullie er over?

Tags: ···············

1 response so far ↓

  • 1 The name of the game: rendement & contact | Sponsorbrein // Nov 24, 2008 at 14:36

    [...] Deze trend betekent de doorbraak van grass-roots sponsoring in Nederland. Door mij eerder wijksponsoring genoemd. Naast top-down komt er een sterkers bottom-up stroom in bedrijven met sponsoring. Het gaat [...]

Leave a Comment