Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Jaaroverzicht 2007

August 12th, 2008 · No Comments · Olympische campagnes, Sponsorcampagnes, Strategie, Voetbalsponsoring

Bij deze mijn versie van de hoogtepunten in sponsoring afgelopen jaar. Ik kies voor AEGON en Ajax, Rabobank en de wielerploeg en het Fonds Gehandicaptensport en 1% Fair Share. Met de beste wensen van Sponsorbrein voor een gelukkig en gezond 2008.De ambitie van AEGON
Wat zal er een zucht van verlichting door de verkoopafdeling van AEGON zijn gegaan: eindelijk eens wat anders dan schaatsen! Na dertig jaar hoeven de bussen met tussenpersonen niet meer naar Heerenveen. Het wereldlijke Amsterdam en de Arena zijn het nieuwe instrument om de klantrelaties te versterken. De stap past bij de ambities van de verzekeraar om bekender te worden in de wereld.
Nu had ik laatst een zakenrelatie uit Londen over die verbaasd was dat AEGON ook hier zit.  Hij dacht dat het bedrijf van Angelsaksische origine was. Het sponsorship van Ajax zal AEGON voor hem niet mondialer maar lokaler maken. Nee, als AEGON echt wil scoren in de wereld dan zullen ze nog een stapje moeten maken. En een echt mondiaal sponsorship aangaan van bijvoorbeeld de New York Yankees of Arsenal of Ferrari. Het zou mooi zijn als dat zou gebeuren. Het is wachten op het moment dat Jan Driessen een gaatje ziet bij de Raad van Bestuur. Wordt vervolgd.

De deceptie voor de Rabo
De nummer 1 sponsor van Nederland heeft de wind tegen. Was er vorig jaar de aanval op de dominante positie in het hockey. Dit jaar ging het paradepaardje van de sponsoring, de wielerploeg,  onderuit. Dat ze het met goede crisiscommunicatie gered hebben en geen reputatieschade hebben geleden is weliswaar prettig maar een Pyrrus overwinning. In plaats van champagne werd het de gifbeker die tot de laatste druppel  leeg gedronken werd. Ik hoop dat er in het kerstpakket van de Rabobank een flesje relaxende esoterische olie zat. Voor de rest natuurlijk heel leerzaam voor alle sponsorprofessionals. Mijn les: heb je als sponsor een nummer 1 in een mondiale sport in huis, stel onmiddellijk een crisiscommunicatieteam in.

Het geniale concept
Dit jaar was er dan de doorbraak voor het Fonds Gehandicaptensport. Jarenlang werd bij bedrijven aangeklopt om zich of als goed doel of als opvallende sponsorkans aan te bieden. Maar veel leverde dat niet op. Nu is er dan 1% Fair Share. Sportsponsors betalen 1% van hun sponsorbedrag aan het fonds. Geniaal door zijn eenvoud. De bedrijven bellen het fonds zelfs op om mee te doen. Dat is de droom voor iedere fondsenwerver. Chapeau voor een ieder die daar aan mee heeft gewerkt. En mijn wens voor 2008 is dat dat ook voor het Jeugdsportfonds gaat gebeuren.

Tags: ·············

0 responses so far ↓

• There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.