Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

It ken net: sponsoring

February 11th, 2012 · No Comments · Ambush, Marketingcommunicatie, Sportmarketing

 

Goed, de tocht gaat (nog) niet door. Temidden van alle ophef hierover is er één onderwerp dat mijn aandacht trekt. De kruistocht tegen commerciële invloeden. Het onderwerp is aangezwengeld door Jort Kelder en richt zich vooral tegen Unox en zijn foute varkensvlees. Ik ben het van harte eens met Kelder. De Elfstedentocht is van ons allemaal. Het finishdoek aan het einde moet kaal zijn. Vrij van logo’s. De enige namen die recht hebben op het doek te staan zijn de namen van alle leden van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden. Die maken het mogelijk. Het is crowdfunding avant la lettre. Sponsors maken bij de tocht niks mogelijk, ze liften mee als parasieten. Tot zover de standpunten. Nu de werkelijkheid. Hoe breng je dat in de praktijk? De tocht over bijna tweehonderd kilometer publieke ruimte heeft geen entreepoortjes.

Het is de menselijke natuur

Er zijn natuurlijk meer kapers op de kust. Wie denkt niet een graantje mee te pikken van een volksfeest met twee miljoen toeschouwers? Maar laten we ons eens focussen op Unox. De marketeers van Unilever staan bekend om hun dadendrang. Ze zijn scherp, jong en willen omhoog komen. En ze hebben targets te halen. De marketeer van Unox die worstjes kan verkopen bij de tocht kan de rest van het jaar met zijn benen op het bureau over de Maas uitstaren. Aan de slag dus om dit leger te weerstaan.

1. Heel Friesland festivalgebied

Provincie en gemeenten maken een speciale vergunning waarmee heel de provincie officieel tot festivalgebied wordt verklaard en onder het gezag van de organisator en de overheden komt te staan. In dat gebied gelden speciale regels onder andere voor grootschalige verkoop en het uitdelen van spullen. Maar het is ook handig voor crowdcontrol. De politie kan gaan handhaven.
Unox moet nu zijn spullen zien te slijten buiten het festivalgebied of via de winkels.

2. Leg uit waarom

De kracht van ambush is dat je lak hebt aan regels. Je slaat toe en begaat bewust een overtreding. Wanneer je onverhoopt toch gepakt wordt heb je de buit al binnen. De inbreuk is al gepleegd. De cruciale factor is de gunst van het publiek. Wanneer die de ambusher niet moeten is de missie kansloos. Daarom moet de vereniging het publiek voor zich innemen door uit te leggen waarom ze vindt dat de tocht en sponsoring niet samengaan. Dat uitleggen moet nu gebeuren, voor de tocht. Ga nog een stap verder en informeer potentiële kapers over je standpunt. Niet dreigen, gewoon uitleggen waarom je het niet wilt.

3. Geen enkele officiële merchandising

Kwestie van practice what you preach, living the brand, eat your own medicine. Waarom is daar toch geen Fries equivalent voor? Of toch: As dwaan net doocht is litten better. Dat lijkt er meer op. Wanneer je niet wil dat anderen hier een slaatje uitslaan doe dat dan zelf ook niet. Dus geen vlaggetjes, mutsen, bekers of welke zooi dan ook van de vereniging zelf.

En KPN dan?

De prijs voor slimme inhaker op de elfstedenkoorts gaat naar KPN. De laatste marathonlicentie kopen en de ploeg vullen met bekende schaatsers die dromen van de tocht. Dan maak je ook echt iets mogelijk als sponsor. Voor alle andere kapers resteert klunen langs de regels en loeren op een gaatje

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment