Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

ING stopt met F1 sponsoring

February 16th, 2009 · No Comments · ING F1, Kredietcrisis, Rendement, Strategie

Adformatie meldt dat ING met ingang van volgend seizoen stopt met de sponsoring van de Formule 1. Dat is heel jammer. De sponsoring van Formule 1 door ING zit goed in elkaar, het is een succesformule. Daarom is het nog steeds een van mijn “sponsordarlings”. Waarom dan toch gestopt? Een combinatie van andere prioriteiten en uitstraling van de F1.

Door de sponsoring profileerde ING zich als een “global player”. De kredietcrisis heeft mondiale profilering op een laag pitje gezet. De aandacht ligt nu bij overleven. Waarbij de hulp van de Nederlandse staat is ingeroepen. Kortom het perspectief ligt nu bij het versterken van de band met de thuismarkt. Een opzichtig en “poenerig” sponsorship van de F1 verkleint eerder de kansen op verdere steun van de thuismarkt, die toch al “not amused” is over het opheffen van de Postbank. Het zijn allebei uitvloeisels van de wereldwijde profilering die door de actualiteit is ingehaald.

Dit zal niet het eerste sponsorship zijn dat slachtoffer wordt van zijn eigen succes. Goede sponsorships zijn spraakmakend en vallen op. Dat werkt in het nadeel zodra de sponsor de wind tegen heeft en mensen moet ontslaan. Tenzij het een maatschappelijk sponsorship is. Een sponsorship vanĀ  Unicef, het Rode Kruis of het Jeugdsportfonds komt niet onder vuur te liggen wanneer er ontslagen vallen. Maatschappelijk sponsorships dienen een hoger en algemeen belang.

Ook sponsorships van sporten die veel beoefenaars kennen lopen minder gevaar. De publieke opinie gaat zich echt niet tegen AEGON keren omdat zij schaatsen en voetbal sponsoren.

Wanneer ING de kredietcrisis als zelfstandige bank doorkomt en wereldwijde profilering weer van belang is denk ik dat ze er goed aan doen om dat te onderstrepen met een sponsorship waarvan de reputatie “crisisbestendig” is. Tot die tijd zou het wel eens kunnen zijn dat ING hun marathonsponsorships afstoffen om zich met nieuw elan te profileren: “run for something better”.

Tot die tijd voor de liefhebber en als hommage aan dit gewaagde maar o zo effectieve sponsorship een commercial uit de tijd dat ING nog de wereld veroverde:

httpv://www.youtube.com/watch?v=ZSQOarWAipU

Tags: ······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment