Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

ING & F1: kill your darlings

September 28th, 2009 · No Comments · F1, ING F1, Rendement, Strategie

Moderne tijden

Vorige week kondigde ING het onvermijdelijke besluit aan om per direct te stoppen met de sponsoring van het Renault-team. Crashgate was de druppel om de F1 met de staart tussen de benen te verlaten. Wat een verschil met het trompetgeschal waarmee begonnen was. Is het daarmee een mislukt sponsorship? Verre van, het is een heel succesvol sponsorship, een terechte sponsordarling. Maar ook in sponsoring moet je soms afscheid nemen van je darlings omdat het resultaat voorop staat.

Doen zei Michel T.

In mijn presentaties haal ik vaak het partnership van ING en de F1 aan als voorbeeld van een strategisch goed doordacht sponsorship. ING had in 2006 de ambitie een wereldbank te worden. Maar alleen in thuismarkt Nederland werd het voor vol aangezien. De rest van de wereld kende ING niet eens. De anekdote dat teambaas Briatore (toen nog een held) een kwartiertje in zijn agenda had ingeruimd voor een eerste afspraak met een hoge delegatie van de bank spreekt boekdelen. Hij had in het geheel niet door met wie hij te maken had. De keuze voor F1 zorgde ervoor dat ING meer wordt gezien als een wereldmerk.

Wegwezen zegt Jan H.

Helaas is ING ingehaald door de werkelijkheid. ING is geen wereldbank waarvan het hoofdkantoor toevallig in Nederland staat. De bank maakt gebruik van garanties van Nederlandse belastingbetalers.
Maar veel belangrijker is de verwoeste reputatie van banken. Met grote snelheid zijn ze weggegleden uit het imagodomein “betrouwbaar” naar “onbetrouwbaar”. Daarbij is duurzaamheid met stip gestegen in de publieke belangstelling. Bij deze veranderde omstandigheden kun je als ING inderdaad maar een ding doen: wegwezen uit de F1. En dat hebben ze voortvarend aangepakt want op de website is in het geheel niks meer te vinden over de besmette sponsoring (de fansite doet het nog wel).

Het nieuwe rijden

Formule 1 heeft overduidelijk een probleem dat met de verbanning van de boefjes van Renault niet is opgelost. Hun imago raakt uit de gratie. De wereld van Peter Stuyvesant, de wereld van de happy few, daar worden gewone burgers steeds minder happy van. Op het oog nutteloze verkwisting verveelt nu niet alleen de rijken zelf maar ook de voyeurs. Formule 1 doet er goed aan hun eigen variant op het nieuwe rijden te bedenken. Anders wordt het een no-go domein voor serieuze wereldmerken.
ING heeft opnieuw een kans een sprong voorwaarts te maken met hun merk door sponsoring. Als ze het maar net zo goed strategisch verankeren zoals ze bij F1 hebben gdaan. Het is interessant om te volgen of ze dat gaan doen en met wat voor soort sponsorship.

Moderne tijden

Dit besluit van ING is voor de Nederlandse sponsorbranche een waterscheiding. Het markeert het einde van de voorkeur voor grote excessieve sponsorships. Banken en verzekeraars zijn traditioneel de branche die het meeste sponsort en een branche waarop de Nederlandse economie draait. Het is voor de sponsorbranche belangrijk om te laten zien dat ze kan voorzien in de veranderende behoefte vanuit de financiƫle wereld. De branche had er wel goed aan gedaan om de belangrijke positie van de financiƫle wereld te erkennen. Bijvoorbeeld door een Sponsorring toe te kennen voor deze case. Het is echt een stommiteit om dit sponsorship over het hoofd te zien. Hier bestaan wij van als branche in Nederland.

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment