Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 4

Holland Acht, white label?

January 14th, 2010 · 1 Comment · Olympische campagnes, Sponsorfinding, Strategie

Je hebt sportmensen voor wie topsport een fase in hun leven is. Maar je hebt ook sportmensen voor wie topsport hun leven is. Zo’n sportmens is Diederik Simon. Gelauwerde roeier uit de Holland Acht sinds 1996! Ik ken Diederik uit de tijd dat ik werkte voor de Roeibond. Hij wilde een afspraak om te praten over sponsoring. Want de Holland Acht heeft geen sponsor. En Diederik vroeg zich af of er toch niet kansen waren op een sponsor? Het ging allemaal niet om grote bedragen. Als het maar wat makkelijker werd om rond te komen. Diederik, als het de Holland Acht niet lukt om een sponsor te vinden, wie lukt het dan nog wel? Maar je moet het wel organiseren.

Terug in de tijd

Ergens in 1993 legden acht roeiers, waaronder Nico Rienks en Ronald Florijn, geld bij elkaar om zelf een acht te kopen. De Holland Acht was geboren. Toenmalig Minister-president Ruud Lubbers steunde het initiatief. En dankzij de publiciteit die dat opleverde meldde KIWA zich als sponsor. De legende was geboren.
Het sterke voor KIWA was dat de sporters zelf de sponsorrelatie beheerden. De bond stond er helemaal buiten. Mede daarom gedroegen de roeiers zich als ware brand ambassadors. De sponsorkleding werd vanzelfsprekend gedragen.

En nu

Zo’n soort sponsoring zou Diederik het liefste weer zien. En volgens mij is dat goed mogelijk. De Holland Acht heeft een dijk van een reputatie, presteert altijd en trekt de aandacht van de media. De roeiers hebben een aura van ware amateurs. De Holland Acht is een publiekslieveling. Na Vancouver wordt de blik weer op Londen gericht. Dichterbij komen de spelen voorlopig niet. Kortom: de Holland Acht heeft veel potentie voor sponsoren.

Maar hoe?

Sponsors melden zich niet vanzelf. Zoals Diederik terecht opmerkte: ieder bedrijf heeft al eens wat gesponsord, de hype is er vanaf. Daarom moet de eigen achterban gemobiliseerd en georganiseerd worden. Veel captains of industry hebben geroeid en zijn nog actief als roeier. Laat die een businessclub vormen rond de Holland Acht. Hebben ze gelijk een reden om de spelen in Londen te bezoeken. Vervolgens moet de Holland Acht actief worden in social media. Interactie via facebook, actualiteit doorgeven via twitter. Veel fans aantrekken en beslist niet gaan ontvrienden. De video’s via Youtbue, Vimeo of Vodpod publiceren. Als dat allemaal in actie is gezet, de boer opgaan en bedrijven targeten. Succes verzekerd, qua sponsoring dan.

Tags: ······

1 response so far ↓

Leave a Comment