Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 2

Het tijdperk van rendement

August 12th, 2008 · No Comments · Rendement, Strategie

Na de hype van sponsoring als merkbeleving gaat sponsoring een nieuwe fase in. Het accent bij sponsoring komt te liggen op rendement. Dat vindt Marcel Beerthuizen  in de Volkskrant van 2 februari. En ik ben het van harte met hem eens. Maar de vraag is: over welk rendement hebben we het?

Rendement op de investering zou mooi zijn. Dat je voor iedere geïnvesteerde euro kunt berekenen wat de opbrengst is. Rendement volgens dit uitgangspunt betekent alles omrekenen in geld. Verkoopcijfers, advertentiewaarde, publiciteitswaarde, alles doet mee.
Het lijkt perfect maar dat is het niet. Je dwingt jezelf alles in geld uit te drukken. Terwijl bijvoorbeeld grotere klanttevredenheid, of zelfs grotere bekendheid of merkvoorkeur niet in geld uit te drukken zijn. Dat leidt maar tot rare bokkensprongen om rendement aan te tonen.

Maar een belangrijker bezwaar is dat een sponsorschap niet wordt aangegaan vanwege het rendement op de investering. Zo’n businesscase is niet de reden waarom gesponsord wordt. Doorslaggevend voor een bedrijf is wat ze met de sponsoring kunnen bereiken. Die doelen zijn heel verschillend. Dat is nu ook exact het sterke punt van sponsoring. One size fits all. Een sponsorschap spreekt consumenten aan, versterkt de band met belangrijke zakelijke relaties, maakt nieuwe vrienden, draagt  bij aan een betere band met je medewerkers en geeft een impuls aan je maatschappelijk gezicht.

Wil je het effect van je sponsorschap meten dan moet je het rendement op je doelen bepalen. Welke doelen zijn in welke mate gehaald? Zo blijf je dicht bij de kracht en integriteit van een sponsorschap. En dat komt ook over bij de Raad van Bestuur of wie er dan ook moet beslissen over het sponsorschap. Dus maak het jezelf makkelijk en heb het alleen nog over het rendement op je doelen als sponsor (and you’ll never walk alone).

Tags: ······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment