Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

Het begint met een bord

April 9th, 2009 · 1 Comment · Branding, Columns, Curieus, Marketingcommunicatie, Sponsorcampagnes, Strategie

Reclamebord zoals het moet

De afgelopen week heb ik twee keer opgetreden voor sportbestuurders uit de kop van Noord-Holland. Leuke mensen, goede bijeenkomsten. Diep respect voor hun vrijwillige inzet.
Voor mij een goede training om het marketingjargon thuis te laten en in gewoon Nederlands uit te leggen hoe sponsoring werkt. Als mij iets duidelijk is geworden is dat het reclamebord het fundament van het sponsorbeleid van een vereniging is. En aan dat reclamebord kan nog wel wat verbeterd worden.

Een verenigingsbestuurder had honderd reclameborden om zijn veld staan. Een bord kostte €90 per seizoen. Op zich een koopje maar hoe val je nu op met je bord?

Standaardreclamebord

Dit is het standaardbord zoals je ze langs het veld vaak ziet. Een enorme hoeveelheid informatie op een kleine oppervlakte. Het maakt een rommelige indruk. Om op te vallen laten we eens beginnen met een strak design van de borden: alleen de naam van het bedrijf en de activiteiten. En laat vooral het telefoonnummer weg. Wie gaat nu langs de lijn een fietsenzaak bellen? Wat ook helpt is diapositieve weergave: donkere achtergrond, witte letters. Deze fietsenzaak heeft het beter begrepen en kan met minder oppervlakte toe. Het bord van de Dekamarkt hierboven is een voorbeeld van helderheid.

Het betere reclamebord

Maar we kunnen nog een stapje verder gaan. Van de reclameborden maken we sponsorborden. Voeg aan het bord bijvoorbeeld toe de zin “trotse sponsor van jongens A1″ of “geeft alle winnaars 10% korting” of “liefhebber van aanvallend voetbal”. Die zin maakt duidelijk wat de betrokkenheid is van het bedrijf. Want het bedrijf is sponsor, geen adverteerder. Bedrijven die reclameborden bij lokale verenigingen hebben doen dat vooral vanuit betrokkenheid.

Het mes snijdt zo aan twee kanten. De sponsor valt op als sponsor en niet als ieder ander adverterend bedrijf. En de club verwordt niet tot advertentiemedium. Als iedereen het een goed idee vindt is er werk aan de winkel. Want we hebben het toch over 30.000 verenigingen x 100 borden. Ik ontvang graag voorbeelden van goede opvallende reclameborden.

Tags: ·······

1 response so far ↓

  • 1 Baas over eigen bord | Sponsorbrein // Jun 16, 2009 at 21:40

    [...] ging het ook weer over reclameborden. Mijn visie: weg met het reclamebord! Ten eerste omdat het een sponsorbord moet zijn. En omdat het er meestal niet uitziet. Daar kwam discussie over los. Want wat doe je als [...]

Leave a Comment