Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 2

Hand in hand, kameraden

February 10th, 2010 · No Comments · Sponsorcampagnes, Voetbalsponsoring

De Nederlandse Energie Maatschappij is sponsor geworden van Feyernoord. Als dank komen ze met een royale aanbieding voor Feyernoordfans om over te stappen. Voor iedere fan die er op ingaat krijgt Feyenoord geld. Daar zullen de fans wel blij mee wezen? Mooi niet. De reacties van de fans varieerden van sceptisch tot ronduit afwijzend, een enkeling daargelaten die het niet zo kon schelen.

Gewoon doen, is de slogan van deze energieleverancier. En op zich past dat wel bij Feyenoord. Maar waar dreigt dit dan mis te gaan?

Een club als Feyenoord heeft drie waarden in de aanbieding voor een sponsor: zijn uitstraling, zijn fans en exposure. Bij deze ruil is duidelijk ingezet op de fans. Maar die staan niet te trappelen. Het probleem is de mismatch op uitstraling. Wat heeft een cowboy op de energiemarkt die zich alleen maar richt op prijsleiderschap gemeen met een van de topclubs in Nederland met een roemruchte historie? Wie het weet mag het zeggen, maar volgens mij zijn er heel weinig overeenkomsten.
Deze energieleverancier laadt de verdenking op zich te willen profiteren van de clubliefde van fans. En dat vermoeden blijft tot het tegendeel is bewezen. De boodschap is duidelijk: clubliefde is niet te koop.

De energieleverancier had op een veel makkelijker, zakelijker en meer integere manier de sport kunnen benutten. Door een deal te maken met inkoopcombinaties voor sportclubs, zoals Sportstroom. Dan bewijs je iets te bieden te hebben en betrokken te zijn bij de sport. Van daaruit doorpakken naar particulieren is geloofwaardiger. Maar deze actie is goedkoop en gaat ten koste van de uitstraling van Feyenoord en zijn relatie met de fans. Ik zeg: gewoon NIET doen. Respecteer jezelf en je fans.

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment