Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

Gaat het goed met sponsoring?

October 15th, 2009 · No Comments · DSB, ING F1, Kredietcrisis, Strategie, Voetbalsponsoring

Veel verandering op het sponsorfront de afgelopen tijd. DSB, een grote sponsor maar een te kleine bank, staat op omvallen. AEGON focust zich vanaf nu op AJAX en laat schaatsen naar KPN gaan. ING neemt het sponsorship van de voetbalbond over van dochter Nationale Nederlanden en vult zo de leemte nagelaten door Formule 1.

Jammer dat Nationale Nederlanden vertrekt, respect voor de mooie serie commercials die ze hebben gemaakt als sponsor (deze vond ik de beste).
Maar waar duiden deze veranderingen op? Trekt de sponsormarkt aan? Is de sponsormarkt de crisis voorbij? Nee natuurlijk niet, geen enkele markt is de crisis voorbij en aantrekkende markten zijn er ook nog niet. Het is eerder een kwestie van profiteren van de crisis.

Beste koop

Dankzij de crisis is de sponsormarkt een kopersmarkt. Er is goed zaken te doen omdat het aanbod groter is dan de vraag. Gesponsorden laten het wel uit hun hoofd om de prijs op te voeren. Daar heeft KPN goed gebruik van gemaakt.
Dat AEGON zich terug zou trekken uit schaatsen was een kwestie van tijd. AEGON wil zich profileren als internationale speler. AJAX is de opmaat hiervoor, een tussenstap voordat ze een echt internationale voetbalclub gaan sponsoren. Maar als je je profileert als schaatsfan en gebruik maakt van steun van de Nederlandse belastingebetaler dan kun je je niet zomaar terug trekken. Ook dit gegeven was gunstig voor KPN.
AEGON heeft KPN overigens tot deze stap verleidt, zo blijkt uit het bericht op Sponsortribune. Het is een publiek geheim dat Jan Driessen zich met alles bemoeit bij de schaatsbond. Geen sponsor stapt in het schaatsen zonder zijn goedkeuring. Dat was de les van het SpaarSelect-drama.
Hoe dan ook, deze stap levert blije gezichten op bij de schaatsbond, bij AEGON en bij KPN.

Slimme zet

Het verbaast mij niks dat ING het sponsorship van Nationale Nederlanden overneemt. ING is door omstandigheden gedwongen zich te bekommeren om de thuismarkt. Het internationale venster is even wat minder belangrijk. De rebranding van de Postbank naar ING heeft goodwill gekost en waarschijnlijk ook klanten. Tijd om de thuismarkt te omarmen met de publiekslieveling het Nederlans Elftal.
Voor Nationale Nederlanden was het sponsorship van het Nederlands voetbalteam iets te groot geworden. Donald Drost, bevlogen sponsormanager van de verzekeraar, heeft in een bijeenkomst van Sponsotribune eens een boekje open gedaan over hun activering. De focus lag op twee aspecten: zakelijke relatiemarketing, onder meer van tussenpersonen, en vergroten merkbewustzijn. Dat deden ze goed met altijd een spraakmakende commercial. Maar dat is nogal mager, er is meer mogelijk met de KNVB. Zoals grotere merkvoorkeur en meer verkoop. Maar dan moet je als verzekeraar wel een directe relatie met verzekerden hebben. En dat heeft Nationale Nederlanden niet. De verkoop gaat via tussenpersonen. Dat is het broederschap van de hoge provisies. Transparantie en zelfregulering staan in die branche hoog op de agenda. En dan kun je het niet meer verkopen dat je met tussenpersonen naar het WK voetbal in Zuid-Afrika reist.Ze gaan overigens nog wel naar de thuiswedstrijden van de KNVB berichtte Sponsotribune. Dat kaartje is hun van harte gegund.

Business as usual

Bovenstaande bevestigt dat grote sponsorships altijd in trek zijn bij bedrijven. KPN heeft een maatschappelijk betrokken sponsorship met hun “mooi-contact-fonds”. Dat betekent veel voor weinig mensen, terwijl een groot merk als KPN liever veel betekent voor veel mensen. Dat kan met schaatsen.
Een echt teken dat de sponsormarkt aan zou trekken is wanneer alle DSB sponsorwezen snel een andere sponsor krijgen. Of wanneer bedrijven risico’s durven te nemen met sponsorships en durven te investeren in het ontwikkelen van nieuwe sponsorships. Daar is het gewoon nog te vroeg voor. Tot die tijd wandelen we langs de gebaande paden.

Tags: ······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment