Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

FC Groningen speelbal van Essent

June 29th, 2011 · 2 Comments · Maatschappelijk, Voetbalsponsoring

Essent werd onlangs shirtsponsor van FC Groningen en samen met een aantal andere grote bedrijven onder de naam Energy Valley, sponsor van een volleybal-, een basketbal- en een korfbalclub in Groningen. Ondertussen bouwt  Essent aan een grote kolencentrale in de Eemshaven. Hé, zou dat wat met elkaar te maken hebben?
Flauwe opmerking natuurlijk, dit is vragen naar de bekende weg. Ja dit heeft met elkaar te maken. Want de kolencentrale is omstreden. Essent koopt goodwill met de sponsoring. En de sportclubs lenen zich hiervoor. Bewust of onbewust?

Houston, we have a problem

De kolencentrale in de Eemshaven heeft de aandacht van Greenpeace getrokken. Eerst wilde Nuon er ook een bouwen maar die heeft daar, mede onder druk van Greenpeace, van afgezien. Essent/RWE zet stug door. Het is een megaproject en een behoorlijke impuls voor de economie in Groningen. Maar dat is korte termijn. Als de centrale klaar is staat aan de rand van de Waddenzee een energiecentrale die kolen stookt en veel CO2 uitstoot. Dit is een omstreden project. Vijfendertig hoogleraren, onder wie Jan Rotmans van de Erasmus Universiteit, noemen deze centrales de “dinosauriërs” van de energieproductie. Tel daarbij op dat Essent als sponsor eruit gegooid is bij het Wereld Natuur Fonds omdat RWE niet duurzaam genoeg is, en het is duidelijk dat aan de groene intenties getwijfeld mag worden.

Meanwhile at the other side of the moon

Maar dat mag de pret met de sponsoring van FC Groningen niet drukken. Volgens directeur Hans Nijland van FC Groningen helpt Essent bij het realiseren van hun groene en duurzame ambities. Juist daarom wilde FC Groningen met Essent in zee. In het bericht van sponsoronline stelt Nijdam zelfs “Het thema groen en duurzaam is een strategische beleidskeuze geweest van FC Groningen. Het is hét thema van deze eeuw en wij hebben daarin onze verantwoordelijkheid genomen”.

Peace for our time

Hoe moet je deze twee zaken tegen elkaar afwegen? De actie van Essent/RWE is brutaal en sluw. Zij hebben de club voor hun karretje gespannen om hun imago op te poetsen bij de Groningse bevolking. En FC Groningen is of naïef of opportunistisch. Maar het eindresultaat is dat de club zich leent voor de spelletjes van Essent. Want linksom of rechtsom FC Groningen legitimeert de aanleg van de kolencentrale. En Essent denkt ermee weg te komen.
Bij Essent slaan ze zich waarschijnlijk op de knieën van het lachen over hun geslaagde opzet. Maar als fan van FC Groningen zou ik mij diep beledigd voelen. Essent levert, in dit geval, een sluwe streek.

 

 

 

Tags: ······

2 responses so far ↓

  • 1 Erik Ruts // Aug 24, 2011 at 14:27

    Vandaag is bekend geworden dat de Raad van State een streep heeft gehaald door de vergunning van de kolencentrale in de Eemshaven. Een felicitatie waard voor de actievoerders.
    Jan Rotmans twittert dat hij de weddenschap wel aandurft dat de centrale er niet gaat komen.
    Als dat zo is durf ik de weddenschap aan dat Essent de stekker uit Energy Vally en de sponsoring van FC Groningen trekt.

  • 2 Erik Ruts // Oct 26, 2011 at 10:34

    Eindelijk Essent heeft inhoudelijk gereageerd op het dit artikel. Dankzij sponsorcollega Paul Boehle. Hij stuurde mij een artikel van Essents CEO Peter Terium in de Volkskrant. Het komt erop neer dat de kolencentrale een initiatief is dat gestimuleerd is door de overheid. Zonder draagvlak zou Essent er nooit in zijn gestapt. Waarvan acte.
    In NRC Next vandaag zwijmelt Hans Nijland over de verduurzaming van FC Groningen en een plaats bij de top 5 dankzij de gegroeide sponsorinkomsten. In het artikel geen relatie met de kolencentrale.
    Hoewel ik vind dat FC Groningen zich als schaamlap laat gebruiken door o.a. Essent, kun je niet anders dan constateren dat de sponsoring het bedoelde effect heeft. Essent en de andere deelnemers van Energy Valley staan er goed op in de PR. Een wrang bewijs dat sponsoring werkt. Liever zie ik dat alleen deugdelijke sponsoring werkt, maar zo ethisch werkt sponsoring nu weer niet.

Leave a Comment