Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

En DSB helpt vooral zichzelf

September 16th, 2009 · 1 Comment · DSB, Rendement, Sportmarketing, Strategie

Marianne Vos juicht nog

DSB stopt met de sponsoring van het vrouwen wielrennen. Ze sponsorden de ploeg van campionissima Marianne Vos. Maar het levert te weinig publiciteit op voor DSB. De media-aandacht voor vrouwen wielrennen is te gering, klaagt DSB-woordvoerder Klaas Wilting.
Nu betichtte ik eerder de UEFA van old school sponsoring die DSB onbedoelt helpt door te eisen dat de “B” afgeplakt wordt tijdens de Champions League. Maar die mening krijgt een staartje. Ook DSB is van sponsoring oude stijl en ze zullen het verschrikkelijk vinden dat die “B” afgeplakt moet worden.

Voetbal is voetbal

Ik vermoed dat het met de naamsbekendheid van DSB wel goed zit. Daar zorgt AZ voor. En inmiddels is AZ geen subtopper meer maar een gearriveerde topclub, die wint. Dat straalt ook af op DSB.
Maar voetbal is ook de wereld van het grote geld. De salarissen zijn hoog en de transfersommen buitensporig. Dat maakt voetbal er niet sympathieker op.

Ben ik in beeld?

Daarom is het een goede gedachte om je daarnaast te associëren met een sport die sympathiek is, een steuntje in de rug kan gebruiken en wat minder een mannenwereld is. Zoals vrouwen wielrennen. Dat komt minder in de publiciteit maar dat kun je compenseren door als sponsor zelf media-aandacht te organiseren. Bijvoorbeeld door een PR-manager aan te stellen bij de ploeg. Klinkt redelijk alleen zo werkt het bij DSB niet. Het doel van sponsoring is naamsbekendheid. Sponsoring is buitenreclame. De seconden dat het logo op TV is geweest tellen, de rest is bijzaak.

Ziende blind

Door de focus van DSB op naamsbekendheid missen ze kansen om hun imago te verbeteren. Sponsoring is potentieel een reputatiebuffer voor slechte publiciteit. Nu boze klanten van DSB voor het kantoor in Wognum demonstreren is dat geen overbodige luxe.
Stoppen met vrouwenwielrennen is een signaal dat DSB vooral aan zichzelf denkt. En de reden waarom is een signaal dat DSB weinig van sponsoring snapt. En daarom zal DSB ook niet inzien dat de restricties van de UEFA een kans is om op te vallen. Dat is jammer want sponsors als DSB heeft de sport hard nodig.

Tags: ·····

1 response so far ↓

  • 1 De case DSB: sponsoring werkt! | Sponsorbrein // Oct 4, 2009 at 10:55

    [...] dat zij niet gelooft dat DSB heeft geprobeerd mensen te ruïneren. En dat zegt ze terwijl DSB de sponsoring van haar ploeg net heeft opgezegd. Het is maar eens duidelijk: wie goed, goed ontmoet. Scheringa heeft met DSB [...]

Leave a Comment