Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Eindelijk iets nieuws

September 20th, 2009 · 10 Comments · Branding, Voetbalsponsoring

AH puzzelactie

Ter gelegenheid van de sponsoring van de eredivisie voerde Albert Heijn vorig jaar de voetbalplaatsje actie. Dat was een groot succes. Desondanks plaatste ik er de nodige vraagtekens bij. Mijn belangrijkste teleurstelling was dat ik van een bedrijf dat wuppies en welpies verzint iets anders had verwacht. Natuurlijk voetbalplaatjes zijn een evergreen maar ook een afgelikte boterham. Albert Heijn heeft zich dit jaar ook nog eens achter de oren gekrabd en zichzelf uitgedaagd om iets nieuws te bedenken. En dat is gelukt: maandag 21 september  start de puzzelactie. Eindelijk iets nieuws in het activerings assortiment! Wordt het een succes?

Terugblik

AH leek met de voetbalplaatjesactie alleen gericht op het trekken van publiek naar de winkel en zorgde er minder voor dat de verzamelaars hun album ook echt vol kregen. Er was geen marktplaats ingericht, dus hing verzamelende jeugd rond de vestigingen en belaagde winkelbezoekers. Pas gaande de weg toonde AH enige zorg hierover. Er kwamen verzamelmiddagen bij de vestigingen en aan het einde van de actie konden de ontbrekende plaatjes gekocht worden. Verder was de folieverpakking van de plaatjes nogal milieu onvriendelijk. Tot zover vorig jaar.

Oud Hollandsch

Dit jaar krijgen winkelbezoekers zes puzzelstukjes bij iedere tien euro aan boodschappen. Er zijn totaal 144 puzzelstukjes. Tel uit je omzet. De puzzel is een nostalgisch eerbetoon aan de eredivisie die 50 jaar bestaat. De complete puzzel beeldt achttien spelers af, van iedere club een, in retro tenue. Adformatie stelt dat AH hiermee de clubs een succesvol seizoen wenst.

It puzzles me

Maar een puzzelactie, gaat dit werken? Eerst dacht ik dat AH zich hiermee vooral op oudere leeftijdsgroepen richt. Want zij zijn in voor nostalgie en zijn opgegroeid met puzzelen. Maar dat bleek bij navraag niet het geval te zijn. Het gaat om de jeugd. Da’s weer eens wat anders dan acties met games en characters en de hele virtual reality. Juist daarom vind ik het nu al een leuke actie. Anders, onverwachts, disruptive. En AH is goed in promoties, dus als een bedrijf het kan laten slagen zijn zij het. We gaan het zien, spannend.

Berichten van het front

In de klas van mijn dochter is de puzzel van AH al af. Gewoon de oogst van iedereen bij elkaar leggen. De gogo’s doen het ook goed, daar gaat het vooral om aantallen: “ik heb al 44 gogo’s”. De looptijd lijkt mij wat kort van de puzzel. Wat rest is de wereldrecordpoging van vandaag.

Puzzelaars Ravi en Bo met de volledige puzzel

Puzzelaars Rafi en Bo met de volledige eredivisiepuzzel

Tags: ····

10 responses so far ↓

  • 1 Evert Stobbe // Sep 21, 2009 at 12:38

    Geenstijl heeft een poll over C1000 gogo’s en AH puzzelstukjes, 64,5 % denkt dat de AH actie beter is

  • 2 Erik Ruts // Sep 22, 2009 at 07:00

    Power to the people, Evert. Als je nog meer info. hierover tegenkomt als internetscanner dan houd ik mij aanbevolen.
    De eerste indruk is dus positief.
    Nu organiseert AH ook nog een wereld recordpoging puzzelen, dat is een belangrijke indicatie of de actie op stoom komt.

  • 3 Evert Stobbe // Sep 24, 2009 at 12:15

    @Erik, zoeken op http://search.twitter.com met keywords “albert heijn” of “puzzel” levert ook weer inzicht op, bijv.: “Zeg, Hoe kom ik aan zo’n mieterse puzzel? ” Leuk weer die nieuwe Albert Heijn reclame” maar ook “Winkelterreur door ‘leuke puzzel actie’ AH… allemaal van die opdringerige ettertjes die je de oren vd kop zeuren om puzzelstukjes!”

  • 4 Erik Ruts // Sep 24, 2009 at 12:21

    @Evert: nou mijn ettertje is er niet bij want die gaf aan de gogo’s van C1000 te sparen, dus nu moeten we inkopen doen in Buitenveldert. Al haar klasgenootjes deden wel de puzzel maar daar had ze er al veel van; begrijp je.
    Kreeg wel zelf net zo’n puzzelstukje van AH: lekker strak pakje; ik tref wel net een lelijke voetballer erop. Toeval?
    De kreet op het pakje luidt” “Gezellig puzzelen, net als vroeger”. Dus vroeger is blijkbaar voor kinderen van nu zonder een eigen vroeger ook iets waardevols.

  • 5 Erik Ruts // Sep 28, 2009 at 13:52

    Vervolg: column in NRCNext wijst C1000 aan als winnaar. Want die moeten dranghekken voor de deur zetten. Misschien wil AH al die toestanden om de winkel wel niet meer?

  • 6 Erik Ruts // Sep 30, 2009 at 20:40

    Gespot bij de AH in Mijdrecht: twee bejaarden puzzelend aan een tafeltje bij het filiaal in blijde afwachting van de recordpoging.

  • 7 Bert // Oct 1, 2009 at 09:22

    De puzzels lagen bij ons al weer een paar jaar door elkaar geslingerd in de kast . Geen omkijken meer naar cars, badman of spiderman. Na wuppies, smurfen en voetbalplaatjes is de puzzel tijdelijk gereanimeerd door AH. Vreemd dat speelgoedmakers deze kids zo weinig weet te boeien met zulke eenvoudige dingen. Het is dus maar net hoe je het brengt en daar zijn ze bij AH kennelijk erg goed in.

  • 8 Erik Ruts // Oct 1, 2009 at 09:34

    Je bent een tevreden ouder Bert! Met de complimenten voor AH. Als puzzelen lukt dan zijn er opeens meer mogelijkheden: blaasvoetbal (even de griepepidemie afwachten), eredivisieganzebordspel, mens-erger-je-niet waarbij je als eerste een elftal vol moet hebben, eredivisiekwartet en pim-pam-pet.

  • 9 Bert // Oct 1, 2009 at 10:14

    En wat dacht je dan van Ezeltje doelprik, sjoel in het doel, voetbal poepen, knikker voetbal en voetbalmeisjes pakkertje.
    Kom Erik we gaan naar AH!

  • 10 Erik Ruts // Oct 1, 2009 at 10:24

    Goed plan Bert, dat wordt een heel pakket nostalgische gezelschapsspelen voor de eredivisie en AH. Ik kom eraan!

Leave a Comment