Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 5

Dead Parrot sketch?

June 27th, 2015 · No Comments · Branding

crokycup

De Belgische voetbalbeker heet vanaf vandaag de Croky Cup. Naamgeving door een sponsor is zeer gangbaar en lucratief voor gesponsorde én sponsor. Want de officiële naam verandert. De serieuze journaallezer, sportverslaggever of sportkrant heeft het voortaan over de uitslagen van de Croky Cup. Beter kun je je niet wensen.

En die naam dat is wennen voor het brein. Croky heeft een kinderlijke uitstraling door het merkbeeld van de cartooneske papegaai. Chips associeer je vooral met gezelligheid en ontspanning.
De voetbalbeker dat is een waar strijdtoneel van volwassen mannen, waar het gaat om doorgaan of afgaan, waarbij David Goliath kan verslaan.
Dan kan het persbericht wauwelen dat het zo goed bij elkaar past maar in het hoofd botst het. De associaties zijn niet met elkaar te rijmen, het levert hersenkramp op.

Maar het brein kan veel hebben en verbindt de meest uiteenlopende associaties met elkaar net als de hond van Pavlov. Het brein is een meester in gewenning. Een hersenkramp duidt op disruptie. De verbinding valt op. Dat blijkt al met de grappen en reacties op twitter. Ik reageerde ook met een tweet op de botsing in mijn hoofd.

Bij nader inzien biedt het Croky een geweldige kans op profilering. Als sponsoring iets moet doen is het zorgen dat het merk opvalt (brand saliency). Dat doet het. Om de verkoop op te jagen moet Croky betekenis geven aan die verbinding. En snel ook. Anders wordt de breinkramp een braingewenning en geen breinverlangen.
Dead Parrot sketch? Nee. Dead parrot discussie? We gaan het zien.

Tags:

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment