Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

De M50 is uit!

May 26th, 2009 · No Comments · Kennis delen, Strategie

afbeelding-12

Het team van Respons heeft een nieuwe ranglijst ontwikkeld: de vijftig grootste evenementsponsors van Nederland. De monitor ziet er goed uit en staat boordevol informatie. Wil je als sponsor weten hoe je het doet in vergelijking met concurrenten, of wil je als evenement weten welke sponsor je kunt benaderen, of wil je als bureau weten wie je diensten goed kunnen gebruiken? De M50 is de bron.
En echt er is nog veel meer informatie als deze nodig om de sponsormarkt in kaart te brengen.

Ik vind het altijd een feest zo’n ranglijst met veel feiten: drowning by numbers. Bij deze mijn top 5 van opvallende feiten.

  1. Evenementsponsoring is substantieel maar niet dominant
    Sponsoring van evenementen in de portfolio van sponsors is weliswaar een belangrijk gedeelte maar niet dominant (gemiddeld 26% van de sponsorinspanningen).
  2. Evenementensponsoring kost minder
    Er wel heel veel evenementen zijn om te sponsoren. De 50 grootste sponsors doen samen 814 evenementen. Maar hun resterende 74% gaat echt in minder objecten zitten. Er zijn in sport, toch altijd de marktleider, niet eens zoveel organisaties om te sponsoren. Evenementen beuren dus minder sponsorinkomsten.
  3. Evenementen schatten mediapartnerships op waarde
    Bank nummer 1, de Rabo is ook hier sponsor nummer 1. Banken en verzekeraars zijn in de sponsoring altijd goed vertegenwoordigd. Maar komt bij evenementen achter bier (logisch) en media (dagbladen en RTV) dat is logisch en vooruitstrevend. Bij gesponsorde organisaties is communicatie nogal eens de achilleshiel. Evenementen zien dat anders en pakken uit met waardevolle mediapartnerships.
    De autobranche ontbreekt in deze M50, en dat zal in 2009 niet anders zijn.
  4. Rendementen variƫren enorm.
    De Gelderlander bereikt met 13 evenementen bijna evenveel mensen als Fortis met 35 evenementen. De Gelderlander besteedt hieraan 3,5 ton en Fortis 2 miljoen euro. Fortis is natuurlijk niet gek want ze doen ook heel zichtbaar het best bezochte evenement van Nederland de Rotterdam Marathon. Maar De Gelderlander is ook niet gek want zij doen de Vierdaagse en bartert met publiciteit. Maar goed: waarde is waarde.
  5. Evenementen grossieren in contactmomenten
    Rabobank heeft meer dan 10 miljoen contactmomenten, ING heeft er meer dan 3 miljoen net als Fortis en ABNAMRO heeft er meer dan 2 miljoen. Als dat voor de helft unieke contacten zijn en van die helft kun je 1% klant maken dan heb je je sponsorgeld er zo uit. Nu nog organiseren zo’n conversie.
    Het lijkt mij een sterk punt voor evenementen. Veel bezoekers, veel contactmomenten en bij slimme spreiding van je portfolio kun je heel Nederland bereiken.

Tags: ····

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment