Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

Cases

Oplossing: sponsorship audit en portfoliomanagement

Hoofd sponsoring van ABNAMRO, Ernst Boekhorst, zag als eerste de mogelijkheden van resultaatbepaling via ROO: “Wij hadden behoefte aan een consistente methode om ons portfolio door te lichten. Het aandeel van sponsoring in onze marketingcommunicatie groeit nog steeds. Juist daarom is het belangrijk om aan te kunnen geven waar de kracht van sponsoring zit. Dat is gebeurd dankzij PerforMind™. Vanaf nu kunnen wij actueel en zeer efficiënt het rendement van onze sponsorships volgen en verbeteren.” Binnenkort starten we ook met aanvraagmanagement.
Wat we doen bij  ABNAMRO is beschreven in deze case uit 2008.

 

Oplossing: sponsorship audit, portfoliomanagement

De inrichting van een nieuwe verkooporganisatie voor Europa is aanleiding om eens te kijken naar de effectiviteit van de sponsorships van alle Europese landen, te beginnen met de Benelux. Het doel: meer inzicht in het portfolio van de verschillende landen, inzicht in het resultaat van sponsorship en uitwisseling en leren van elkaars ervaringen.

 

Oplossing: strategische review

Een jaar geleden zijn wij een speurtocht begonnen naar een sponsorship dat past bij de nieuwe strategie van CMS. Het moest een impuls aan het merk geven en aantonen dat CMS ook grote zaken deed. Ze zijn de eerste sponsor van De Nederlandse Opera geworden met als activeringsthema “het grote werk”.

 

Vreemde eend in de bijt zo lijkt het. Maar de Doping Autoriteit is niet alleen verantwoordelijk voor controleren maar ook voor dopingvoorlichting. Voor hun hebben wij een propositie gemaakt voor hun dopingpreventie campagnes om de markt mee op te gaan. Wel zo actueel.

 

Sponsoring werd door E.ON ingezet om de markt in Nederland te veroveren. Met een succesvol EK zwemmen tot gevolg. Daarna was de koers minder duidelijk. Wij hebben een audit gedaan op hun sponsorportfolio in de Benelux markt.

 

Wie kent ze niet? Maar ondanks hun bekendheid wisten ze niet wat ze waard zijn in de sponsormarkt. Wij hebben hun sponsorporpositie gewaardeerd. Daar kunnen ze nu de markt mee op.

 

KPN stapte drie jaar geleden in het schaatsen. Maar ze wilden wel weten of de sponsoring effect had. Daarom hebben wij voor KPN een dashboard ontwikkeld voor het volgen van de effecten van de schaatssponsoring. De basis van het dashboard is eigen onderzoek van KPN. Klik hier voor een casebeschrijving.
Op dit moment werken wij aan dashboards voor de sponsoring van het Rijksmuseum en Klassecontact.

 

SITA Suez deed veel tradtionele sponsoring via borden bij sportclubs. Wij hebben hun Europese strategie herschreven en meer in lijn gebracht met hun grote passie: promotie van de circulaire economie.

 

Voor Tata Steel hebben wij een nieuwe Europese strategie ontwikkeld voor sponsoring en donaties. Bij donaties komt het accent te liggen op community partnerships rondom fabrieken van Tata Steel. Voor sponsoring ligt het accent op positionering op de Europese markt.

 

Oplossing: sponsorship audit

Univé is een sponsor van formaat. Ze doen zowel aan grootschalige als slimme kleine sponsorships. Allemaal opdat de leden (zijnde klanten) er de vruchten van kunnen plukken. De samenvoeging met Trias, VGZ en IZA was reden om de sponsorships tegen het licht te houden. Wat levert het op en past het in de strategie van het nieuwe Univé?

 

Oplossing: merk bouwen en sponsorwerving

Het Jeugdsportfonds is het pareltje onder de goede doelen. Het fonds zorgt ervoor dat kinderen waarvan de ouders het niet breed hebben toch lid kunnen worden van een sportvereniging. Tien jaar geleden een initiatief van Harrie Postma en lange tijd zijn eenmanszaak vooral in Amsterdam. Maar nu heeft het Jeugdsportfonds vrijwel landelijke dekking en heeft het initiatief een vervolg gekregen in het Jeugdcultuurfonds (dezelfde formule, maar dan voor cultuur).
In de beginfase van het landelijke fonds hebben wij geholpen met het ontwikkelen van een merkpropositie, het werven van sponsors en het werven van intermediairs.

 

Oplossing: sponsorpropositie bouwen en waarderen, sponsorwerving

De Museumvereniging is de verzameling van alle belangrijke musea in Nederland. Ze hebben  meer dan een half miljoen nieuwsgierige kaarthouders die zich regelmatig in het museum laten zien. Vandaar de pay-off: blijven ontdekken. De sponsoring was wat ingezakt maar wordt nu door Bert Boer weer nieuw leven in geblazen. Voor de museumvereniging hebben Michiel van Schooten en ik een kernboodschap ontwikkeld,de propositie gewaardeerd (in geld) en samen met Lutger Brenninkmeijer zijn we bezig sponsors te interesseren. Daarnaast hebben we propositie gewaardeerd: staan de tegenprestaties in verhouding tot de tegenprestaties.
Een column over de bijzondere museumwereld.

No Comments

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment