Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 1

De beste wensen voor een mooi sponsorjaar!

December 31st, 2009 · 2 Comments · Kennis delen, Kredietcrisis, Rendement, Strategie

Bij een goed wijnjaar is de oogst uitbundig en uitmuntend.  Bij een goed sponsorjaar is dat net zo. Een goede wijn prikkelt de zintuigen, vervult je van genot en stemt tot nadenken. Een goed sponsorship werkt net zo. We gaan natuurlijk een uitbundig sponsorjaar tegemoet: met Olympische Spelen en een WK voetbal. Maar 2010 is ook het Europees jaar tegen armoede en sociaal isolement,  Istanbul is culturele hoofdstad samen met het Ruhrgebied, Sail vindt weer plaats. En er zijn natuurlijk duizenden grote en kleine, sportieve, culturele en sociale festiviteiten waar we met zijn allen naar toe gaan en een goede tijd hebben. Tegelijkertijd is de crisis nog steeds alom aanwezig. De budgetten voor sponsoring zijn er niet groter op geworden.

Hoe maken we daar nu een uitmuntend sponsorjaar van? Wellicht kunnen de volgende vijf oriëntaties helpen. Voor mij zijn ze in ieder geval leidend komend jaar. U bent gewaarschuwd.

1. Denk in diensten

De vraagprijzen voor sponsorships wereldwijd zijn gehalveerd. De sponsormarkt is een kopersmarkt. Maar alleen op koopjes jagen doet een sponsorship geen goed. Zoek daarom naar verborgen waarden. Een sponsor heeft meer te bieden dan geld. En een gesponsorde heeft niet alleen maar geld nodig. Ga om de tafel zitten en kijk wat je in huis hebt en hoe de andere partij daar profijt van kan hebben.

2. Denk digitaal

Natuurlijk weet iedereen waar ik het over heb. Maar doe er dan ook wat mee! Gesponsorden die niet op Linked-In, Facebook of Hyves zitten, niet Twitteren en niet één filmpje op YouTube hebben kunnen het schudden komend jaar. Sponsors die geen zinnige mobiele applicatie hebben, zich vanaf de gesponsorde laten doorklikken naar hun algemene website en die geen idee hebben van CTR’s en andere digitale respons indicatoren lopen achter. Het hoeft niet gelijk perfect te zijn maar experimenteer eens wat meer. Of laat je inspireren. Het goede nieuws is dat de investeringen enorm meevallen.

3. Denk duurzaam

Mijn schrikbeeld van de pandemie die Oranjekoorts heet is een verlaten supporterszone bezaaid met de resten van een avondje juichen. Plastic bekers, oranje vlaggetjes-petjes-hoedjes-shirtjes, van alles oranje. Het ligt te wachten tot de straatvegers langs komen. En drie keer raden waar al die oranjehandel vandaan komt?
Kan dat niet eens anders? Kunnen er geen duurzaam gemaakte oranje gadgets gemaakt worden? Of liever nog: helemaal geen gadgets meer maar spullen waar je als supporter voor kiest en wat aan hebt?

4. Denk dienstbaar

De grootste plus van sponsoring is dat een merk meelift op de interessen van fans. Het grootste manco om dit voordeel te verzilveren is dat gesponsorden onvoldoende in de gaten hebben wie hun fans zijn, waar hun fans zijn en wat hun fans op prijs stellen. Een ander manco is dat sponsors zich vaak opdringen aan fans. Een one-size-fits-all aanpak ongeacht wat voor soort fan het is.
Voor wie het nog niet wist: er heeft een stille revolutie plaats gevonden. De macht ligt nu definitief bij de consument en niet bij de producent. Dus als merk kun je maar beter dienstbaar zijn aan de consument of de fan. En als gesponsorde kun je maar beter goed weten waar je fans voor staan. Dat wisten we al. Want daarom zijn de wasservice van Wrangler, de toiletjuffouw van Glorix en de silent booth van Nokia zulke aansprekende voorbeelden.

5 Denk door

Zomaar aan een sponsorship beginnen omdat het je wat lijkt en omdat je denkt dat er wat uitkomt, is best een goed idee. Als je geld en tijd over hebt. Kenmerkend voor effectieve sponsorships is dat ze ingebed zijn in de strategie en dat vooraf criteria voor succes bepaald zijn. Zo vermijden we rechtvaardiging achteraf en gaan we efficiënt om met bedrijfsmiddelen.
Sponsormanagers moeten hun activiteiten meer synchroniseren met de andere marketingcommunicatie disciplines. En gesponsorden moeten eens wat verder denken dan alleen maar aan geld. Gesponsorden moeten zich niet opstellen alsof ze alleen maar advertentieruimte in de aanbieding hebben. Denk zelf na over hoe je een sponsorship kan activeren.

Proost

De grootste gemene deler van al deze wensen is het gebruik van onze hersenen. Daarom proost ik op een mooi sponsorjaar dankzij onze breinen.

Tags: ······

2 responses so far ↓

  • 1 Nicole // Jan 11, 2010 at 11:44

    PROOST! met kus van Nicole

  • 2 Erik Ruts // Jan 11, 2010 at 12:07

    Kus voor jou ook Nicole!

Leave a Comment