Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

And the winner is…

August 12th, 2008 · No Comments · Rendement, Sponsorcampagnes, Strategie, Voetbalsponsoring

Enkele uren voordat de winnaars van de SponsorRingen 2007 worden bekend gemaakt bij deze mijn lijstje van favorieten met de felicitaties van Sponsorbrein.

Sport
Mooie cases hier, die recht doen aan het feit dat sport nog altijd marktleider is in sponsoring. Ik kies voor Dela en volleybal. Sponsoring zoals sponsoring bedoeld is. Een klassiek voorbeeld van sponsoring als instrument voor imagoverandering. Dat was Dela zonder sponsoring niet gelukt.

Maatschappij
De groeisector van de branche die ongetwijfeld tot het meer intensieve juryberaad heeft geleid. Ik kies voor Coca Cola en Mission Olympic. Al jarenlang een sterke case. Toen ze begonnen waren ze voorloper om via scholen jeugd aan het sporten te krijgen. Het zal ze niet helpen om de Coca Cola machine op school te behouden maar een mooie actie blijft het wel.
Runner-up: Kinderjury, mooi uitgevoerde case met goede publiciteit. Alleen is de boodschap over ABNAMRO wat onder ontwikkeld.

Cultuur & Entertainment
Mijn favoriet is SEAT Auto Emocion. Vooral vanwege de goede fit tussen dat hijgerig uitgesproken Auto Emocion en de geproduceerde muziekevenementen. Het is net het beetje bewijs dat nodig is om lading te geven aan de kreet Auto Emocion. Slimme zet omdat de auto zelf het natuurlijk op alle fronten met veel minder “emocion” moet doen. Een auto voor de startende leaserijder bij een grote corporate krijgt zo net een beetje meer.

Kunst
Intrigrerende lijst met kanshebbers. Ik twijfel tussen Volvo Meesterpianisten, want daar zitten de mannenvanroos achter, en Schiphol met het Grachtenfestival. Ik kies voor de laatste omdat dat net de “odd” combination is. Dat heeft potentie tot verrassende activering. Verder vind ik het altijd een goed idee wanneer Schiphol in Amsterdam eens op een andere manier lawaai maakt.

Smart Budget
Mijn favoriet is OB Beachvolleybal. Die associatie is een showcase voor alle merk- en productwaarden van OB.
Een mooie tweede is De Volkskrant en CJP. Want die cultuurminnende intellectuele jongeren zijn nog enigszins geneigd een krant te kopen.

Media
Ik kies voor Edet en de Toilet Make Over. De titel getuigt al van goede humor. En het verraadt marktinzicht. Want het toilet wordt inmiddels net zo belangrijk gevonden als de slaapkamer. We spenderen daar zeer veel qualitytime. Die we graag delen met anderen want in de VS worden zelfs de meest e-mails vanaf het toilet verstuurd.

Innovatie
Mag wat mij betreft de Rabosport.TV worden. Het is niet veel meer dan TV-tje spelen maar ze hebben het de hele Rasmussencrisis wel volgehouden. Dat vereist ballen van de sponsorafdeling. En het zal ertoe hebben bijgedragen dat de imagoschade beperkt is gebleven.
Ik vermoed echter dat de prijs gaat naar Ben & Jerry’s Climate Change College. Een aantrekkelijk vorm gegeven case die past bij de reputatie van het merk. IJs etend het klimaat veranderen is een zeer creatieve invalshoek. Mijn bezwaar is dat ik niet meer zo geloof in de sociaal maatschappelijke missie van het merk nu het onderdeel van Unilever is.

Tags: ·······

0 responses so far ↓

  • There are no comments yet...Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment