Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

Als ze maar betalen…

September 3rd, 2009 · 2 Comments · Maatschappelijk, Olympische campagnes

McDonald's Olympic Sponsor

Een recente publicatie van Multinational Monitor bekritiseert de commercialisering van de Olympische Spelen. Op het veld een showcase van gezond leven, buiten het veld ontstaat een heel ander beeld. In de Olympische stadions hebben sponsorende fastfoodmerken als McDonalds en Coca-Cola vrij spel. Hoe is dat met elkaar te verenigen? Multinational Monitor vindt het onverantwoordelijk voor een evenement dat zo’n grote aantrekkingskracht heeft op jongeren. Het roept het IOC op om zijn sponsorbeleid weer eens langs de meetlat van zijn eigen Olympisch waarden te leggen. Letten ze bij het IOC echt alleen nog maar op het geld en komt hun integriteit op de tweede plaats?

Happy Meal

De Olympische ringen behoren tot de sterkste merken in de wereld. Ze staan voor iets hogers dan sport, ze staan voor een betere wereld. Uit onderzoek blijkt dat de eerste associatie met de Olympische ringen wereldvrede is. Het Olympic Charter is het merkboekje van het IOC en draagt de hoop op een duurzame, betere toekomst voor de jeugd uit. En daar past geen Happy Meal bij, dat lijkt mij duidelijk. Omdat het ongezond is en omdat de intensieve veeteelt substantieel bijdraagt aan klimaatverandering. Coca Cola is ook al niet het gezondste drankje. En hoe duurzaam is Adidas eigenlijk die zijn goederen laat produceren in sweatshops in lage lonen landen? Volgens Multinational Monitor heeft Adidas zijn productie in China afgebouwd omdat het door de regering vastgestelde minimumloon te hoog zou zijn.

Who cares?

Desondanks tast deze kwestie de reputatie van het IOC niet aan. Integendeel. De populariteit van de spelen is ongekend. Ook in ons eigen domineesland: de support voor het Olympisch Plan 2028 neemt alleen maar toe. Er rest maar een conclusie: het IOC komt ermee weg. De idealen van het Olympisme vindt de publieke opinie belangrijker dan het feitelijke gedrag van het IOC. Dat is weinig hoopvol. Het zal ongetwijfeld komen doordat we onszelf niet zo duurzaam gedragen.

Leiderschap

Dat geld corrumpeert is niks nieuws. Het dilemma van het IOC (integriteit versus commercialiteit, dromen versus doen) is eerder universeel dan uniek. Maar dat betekent niet dat het IOC daarom passief mag blijven. Bij een organisatie als het IOC past moreel leiderschap. Een van de sterkste merken in de wereld kan eisen stellen aan het gedrag van haar sponsors.Vertaal het Olympic Charter naar een code voor duurzaam gedrag, werk hierbij samen met milieu- en mensenrechtenorganisaties. De mogelijkheden zijn er maar niemand maakt er werk van. Zou het iets zijn voor onze eigen Erica? Wat mij betreft wel. Go girl, go en neem de Dalai Lama maar mee. Want voor een betere toekomst zijn betere mensen nodig.

Tags: ········

2 responses so far ↓

  • 1 gijsbregt // Sep 5, 2009 at 16:47

    Sterk en terugkerend punt!
    IOC holt hiermee zijn merkwaarde(n).
    Zelf zie ik dit op NL niveau ook terug. Het Holland Heineken House in Beijing bood geen enkele gezonde hap en was een manifestatie van alcoholica en vette bekken.
    Moge het HHH in Vancouver wel de waarden van het Olympische gedachtengoed in praktijk brengen.

  • 2 Erik Ruts // Sep 6, 2009 at 20:13

    Dat formuleer je goed: een terugkerend punt! Dit blijft “frapper toujours”.
    Jij trekt het wel ver door Gijsbregt: ook in het HHH geen vethoek, voor vette bekken. Zou wel mooi zijn.
    Maar waar ik vooral mijn vraagtekens bij zet is het greenwashing van grote merken door sponsoring. Het WWF beschermt zich ertegen en zet Essent buiten de deur. Het IOC onderneemt geen enkele actie tegen misbruik van het Olympisme door sponsors.

Leave a Comment