Sponsorbrein Homepage Sponsorium
Sponsorbrein header image 3

AH gaat over op een “gouwe ouwe”

January 16th, 2009 · 1 Comment · Rendement, Sportmarketing, Strategie, Voetbalsponsoring

Albert Heijn is sinds afgelopen zomer sponsor van de Eredivisie. Dat belooft wat. Immers we hebben het hier over een bedrijf dat de kunst van ambushmarketing verstaat. Bij grote voetbaltoernooien presenteerden ze met veel succes “wuppies” en “welpies”. De begeleidende commercial met de “welpies” werd door lezers van het AD zelfs gekozen als leukste Oranjecommercial. Daarmee “officiële” sponsoren als Heineken en Nike ver achter zich latend.
Het was een tijdje stil rondom het sponsorship van AH van de eredivisie maar dat was ze vergeven want een mooie actie voorbereiden heeft tijd nodig. Vandaag werd bekend dat AH zich vol stort op het voetbal door een actie met… voetbalplaatjes. Què? De welpies worden opgevolgd door de klassieker onder de voetbalacties? Het is waar en enigszins ontnuchterend. In 2007 was concurrent Plus sponsor van de eredivisie en won in dat jaar een Sponsorring met hun promotie van voetbalplaatjes. Heeft AH die case misschien eens goed doorgenomen, want de door Plus beschreven resultaten logen er niet om?

Zo werden in 2006 in een tijdsbestek van 10 weken meer dan 90 miljoen plaatjes verspreid, hetgeen neerkwam op een omzet van € 2.250.000 (4 plaatjes bij besteding van €10. Het marktaandeel van Plus groeit dan voor het eerst in hun geschiedenis boven de 5% en de omzetgroei is vier keer zo hoog als de omzetgroei van de markt. Aldus Plus. Maar uiteindelijk hielden zij het voor gezien, ondanks deze resultaten. Waardoor AH nu de mogelijkheid heeft om dezelfde case op te bouwen. Met meer impact en omzet omdat AH marktleider is in Nederland.

Waarom zou AH zich met deze actie profileren? Omdat het voetbalplaatje weliswaar een afgelikte boterham is maar nog wel lekker smaakt. Het zal de voetbalfans worst wezen waar zij de voetbalplaatjes kunnen halen, als ze er maar zijn. En AH loopt binnen want ook bij hun worden plaatjes gegeven bij besteding van € 10.
AH heeft niet zoveel met voetbal maar wel veel met omzet. En die jagen ze gegarandeerd aan met deze actie. Dus “waarom het wiel opnieuw uitvinden?” moeten ze in Zaanstad gedacht hebben. Gelijk hebben ze. Ken uw klassiekers, ook als sponsor.

Tags: ·······

1 response so far ↓

  • 1 Eindelijk iets nieuws | Sponsorbrein // Sep 20, 2009 at 19:45

    [...] vorig jaar de voetbalplaatsje actie. Dat was een groot succes. Desondanks plaatste ik er de nodige vraagtekens bij. Mijn belangrijkste teleurstelling was dat ik van een bedrijf dat wuppies en welpies verzint [...]

Leave a Comment